Ministerul Transporturilor si Ministerul Afacerilor Interne (MAI) au lucrat la un memorandum privind paza militarizata a cailor ferate, prin care se pregateau sa solicite Guvernului acoperirea cheltuielilor generate de paza si protectia unor obiective, bunuri si valori de la calea ferata cu efective de jandarmi, prin bugetul MAI, cu ocazia primei rectificari a bugetului din 2013. Rectificarea bugetara este programata pentru vara acestui an, relateaza Mediafax.

Sperantele le-au fost insa reduse rapid la minimum de catre Ministerul Finantelor, care a refuzat sa avizeze memorandumul, cu argumentul ca trebuie respectat plafonul cheltuielilor totale, inclusiv cele de personal, pentru a pastra echilibrul bugetar.
Solicitarea de aprobare a pazei militarizate a fost avansata in contextul in care, conform unui document prezentat in luna octombrie, hotii au epuizat rezerva de componente feroviare a CFR, iar furturile tot mai dese, cu autor necunoscut, din instalatiile feroviare si de siguranta circulatiei afecteaza numeroase tronsoane si prelungesc durata unei calatorii cu trenul.

Astfel, in 2011, pe reteaua feroviara publica au fost sesizate 4.175 de cazuri de sustrageri, cu o valoare a pagubelor de 32,38 millioane lei, in timp ce anul trecut valoarea pagubelor a crescut la 46,49 milioane lei (10,5 milioane euro).
In primul trimestru al acestui an, numarul infractiunilor constatate a crescut cu 2,7% comparativ cu perioada similara a anului trecut, iar cel al infractiunilor sesizate, cu 13,53%.

Tot in primele trei luni ale acestui an, Politia Transporturi a cercetat 634 persoane, unele pentru mai multe dosare penale, dar numai 49 dintre acestea au fost retinute.

Numarul furturilor este in crestere desi inca din martie anul trecut Guvernul a interzis firmelor care lucreaza cu deseuri industriale reciclabile sa mai cumpere de la persoane fizice metale feroviare, precum sina de cale ferata, argumentand ca furturile de materiale afecteaza grav siguranta circulatiei trenurilor.