Conform unui comunicat al instituţiei, pentru a reduce riscul de speculă şi pentru a permite mai multor consumatori să se aprovizioneze, comercianţii pot limita cantităţile de produse esenţiale achiziţionate de o singură persoană/pe un singur bon şi îşi pot modifica programul de funcţionare.

De asemenea, în vederea creşterii eficienţei aprovizionării cu produse de bază şi asigurării unei distribuţii echilibrate a acestora, companiile îşi pot coordona atât transporturile de marfă, cât şi livrările la domiciliu pentru consumatorii cu grad mare de risc.

În acelaşi timp, producătorii pot stabili preţuri maxime pentru produsele lor, ceea ce ar putea limita creşterea nejustificată a preţurilor la nivelul distribuţiei.

Consiliul Concurenţei menţionează că platformele de comercializare online pot monitoriza variaţiile preţurilor produselor esenţiale şi pot adopta o politică de limitare a creşterilor nejustificate ale acestora sau pot suspenda vânzarea anumitor produse, dacă există suspiciuni de abuz.

Autoritatea reaminteşte că aceste recomandări se înscriu în Politica comună, adoptată de Comisia Europeană şi Autorităţile Naţionale de Concurenţă, privind aplicarea regulilor de concurenţă în timpul crizei provocate de coronavirus.

Cu toate acestea, autoritatea de concurenţă atrage atenţia că nu trebuie folosită această situaţie de criză pentru a creşte preţurile fără o justificare obiectivă, pentru a face schimb de informaţii sensibile (preţurile practicate, politica comercială etc.), pentru a exclude concurenţi de pe piaţă sau pentru a abuza de poziţia dominantă.

În cazul în care companiile au îndoieli cu privire la compatibilitatea unor iniţiative cu legislaţia în domeniul concurenţei, acestea pot contacta autoritatea de concurenţă la adresa presedinte@consiliulconcurenţei.ro.