"Când am o listă de cumpărături, pot cu uşurinţă compara preţurile, fără să merg din magazin în magazin. O fac mai uşor, de pe telefon sau computer. Pe oameni îi interesează preţurile cele mai mici şi această transparenţă în piaţă va obliga magazinele care au preţuri mai mari să le reducă, să coboare spre nivelul preţurilor mai mici, astfel facem concurenţa să acţioneze mai repede şi mai bine. Urmărim convergenţa preţurilor spre nivelul cel mai scăzut", a afirmat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, citat de Agerpres.

Concret, aplicația listează 30.000 de produse, dar multe dintre ele sunt mărci proprii ale marilor lanțuri de magazine, ceea ce face comparația redundantă. În general, mărcile proprii au aceleași prețuri în toate magazinele lanțului respectiv.

Pentru început, aplicația cere utilizatorului să adauge în coș minimum cinci produse, pentru a găsi prețul cel mai mic dintr-o anumită localitate. Produsele sunt listate pe mărci și gramaj, ceea ce reduce semnificativ câmpul de căutare, astfel încât în final va fi listat un singur lanț de magazine.

De asemenea, utilizatorii își pot alege și doar un singur lanț de retail și să compare prețurile în diferite magazine zona de referință.

Chirițoiu spune, însă, că aplicația va fi îmbunătățită. "Este o primă etapă la nivel naţional. Platforma va putea fi îmbunătăţită în timp. Dacă lanţurile mai mici vor fi interesate, vor putea şi ele să fie integrate în platformă", a spus șeful Concurenței.

În cazul în care informaţiile de pe aplicaţie sunt altele, consumatorii pot sesiza acest lucru la Consiliul Concurenţei sau la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

"Nu putem exclude aceste probleme. O să lucrăm cu magazinele, dacă informaţiile sunt greşite. Am cooperat până acum foarte bine cu marile lanţuri de magazine, dar avem şi un plan B, putem aplica sancţiuni dacă informaţiile nu sunt corecte. Începem cu vorba bună, dar avem tot timpul şi bâta. (...) Interesul companiilor este să coopereze cu noi", a subliniat oficialul Concurenţei.

Legislaţia europeană obligă autorităţile statelor membre să lanseze comparatoare de preţuri pe diverse pieţe, a amintit el.

"Acest soft poate fi uşor adaptat şi la alte domenii, precum cel bancar, iar ANPC pregăteşte un astfel de comparator, deci le putem oferi ajutor", a susţinut Chiriţoiu.

La sfârşitul lunii decembrie 2018, Consiliul Concurenţei a semnat un contract cu firma Maguay pentru Monitorul preţurilor pentru alimente, contractul având o valoare de 1,42 milioane de lei.

La 1 iulie 2019, Consiliul Concurenţei a lansat și platforma Monitorul Preţurilor pentru Carburanţi, care conţine informaţii despre tarifele practicate în marile lanţuri de benzinării din România. Potrivit lui Chirițoiu, aplicația a avut peste 1,3 milioane de accesări de când a fost lansată.

Potrivit șefului de la Concurență, este încă devreme pentru cuantificarea efectelor lansării acestui proiect, însă, în ultimul timp, preţurile la carburanţi în ultimul timp sunt un pic mai mici decât media europeană.