Intr-unul din multele centre comerciale din Bucuresti iti dai seama de ceea ce te asteapta doar dupa numarul masinilor din parcare. Toti au uitat parca de scumpirea combustibilului si de lectia pe care trebuia sa o predam "benzinarilor".

Cu greu gasesti un loc in parcarea, de altfel generoasa. Carut pentru cumparaturi? Ce carut? S-a dus si perioada in care erau pe cale de disparitie, sunt pur si simplu inexistente. Te intalnesti totusi cu ele in magazin, cand te feresti din goana lor nebuna de a se umple cat mai mult. Ai impresia ca totul e pe gratis. Si nu e.

"Uite, acolo sunt alea de 5 lei, pret unic, hai acolo!", auzi de langa tine. Si constati ca raionul de pret unic pe care il ochise doamna din apropiere semana cu gramezile de la rugby sau cu modalitatea de comert promovata de polonezi pe plajele din Romania inainte de 1989.

La fel e si la raioanele de carne, mezeluri, detergenti, hartie igienica, papetarie sau paine. Ai impresia ca ai mai vazut scenele astea. Ah, da, acum mai putin de o luna, inaintea sarbatorilor de iarna.

La casele de marcat tatii stau cu copiii in carucioarele cu marfuri, sa tina rand. Odraslele devin nerabdatoare, plang dupa toate dulciurile din apropiere, in timp ce mamele mai vin din cand in cand cu cate o "captura".

Cand ajungi sa pui cumparaturile pe banda de la casa de marcat incepi sa respiri, dupa ce bagi codul PIN al cardului ai senzatia certa ca inca traiesti.

Magazinul frantuzesc de confectii care anunta ca "alegi trei produse si platesti unul" e in acelasi centru comercial, asa ca "sa intram sa vedem ce au". Prima data atentia iti este atrasa, din nou, de faptul ca nu sunt cosuri de cumparaturi si de cozile de la casele de marcat.

Suni prietenul care ti-a dat cele doua cupoane de reduceri, pe care era specificat ca beneficiezi de avantajul alegerii a "patru produse si platesti unul", nu trei, sa-i bati obrazul ca a fost binevoitor.

Si sa-i spui ca n-ar fi o idee buna sa aleaga acelasi magazin pentru ca week-end-ul trece repede. Majoritatea cumparatorilor sunt "de sex feminin", in consecinta, raioanele de "dama" sunt luate cu asalt. Rochii, maieuri, fuste, bluze sunt puse de-a valma pe umerase, multe sunt aruncate pe jos in isteria cumparaturilor.

Personalul magazinului nu mai pridideste cu etichetarea produselor cu marcajul "portocaliu", care anunta marea reducere. La cabinele de proba stai la coada. La casa de marcat la fel, acolo unde se nasc discutii: "De ce unii au cupoane cu care pot cumpara patru produse? De unde le-or fi luat?". Timp pierdut pentru a castiga – aproximativ doua ore.

Dupa o mica pauza de masa, destinatia este un "outlet", o adunatura de magazine cu denumire imprumutata din vest. Aici esti anuntat ca e un "cutremur" provocat de reduceri de pana la 90 la suta. Uau! Si dupa numarul masinilor din parcare si al sacoselor, de ordinul zecilor, pe care le detinea un mic grup de chinezi din fata stabilimentului cu pricina, tinzi sa-i crezi pe comercianti. Inauntru leopardul.

Acelasi scenariu - femeile se calca in picioare pentru ciorapi la pretul de un leu perechea, tatii incearca sa potoleasca odraslele plictisite sau incearca sa le adoarma, unii sunt multumiti de chilipirurile gasite, altii bodoganesc, spunand ca preturile sunt aceleasi ca in cursul anului. Atatia musterii ca in week-end-ul trecut nu cred sa fi vazut outlet-ul respectiv in ultimele 2 luni, cumulat.

In drumul spre casa te opresti, asa pentru "fun", la un alt magazin, cunoscut pentru preturile scazute pe care le practica tot timpul anului. Din cinci in cinci minute esti anuntat prin difuzoare ca magazinul preturilor mici ti-a pregatit o surpriza, urmand ca la casa sa platesti doar jumatate din pretul si asa mic de pe eticheta.

Aceeasi harabura care te va marca mult timp, aceleasi haine aruncate, rascolite, aceeasi harmalaie, aceeasi agitatie care te oboseste pana si sa povestesti toate cele petrecute.

Sambata a fost ziua nationala a culturii discount-ului si, timp de 45 de zile, cat dureaza, cel putin din punct de vedere legal, "olimpiada reducerilor" cuvantul de ordine va fi %.