Retailerii de fashion care au adus in tara francizele marilor branduri se feresc sa dea explicatii cu privire la diferentele uneori foarte mari de preturi in cazul aceluasi produs. Dupa ce am discutat insa cu o parte dintre ei, am aflat cam care ar fi cauzele:

1. Adaosul comercial - Motivul pentru care in Romania, se merita sa faci comert, este ca nu ai limita la adaosul comercial! Din toate magazinele in care ati intrat vreodata, in cate din ele ati vazut la intrare un afis pe care sa fie scris “Adaos comercial de 300% sau de 500%”? Se aplica si la alimente, se aplica si la haine, incaltaminte sau accesorii. Retailerii pot pune ce adaos comercial vor ei!

2. Francizele - Dintre brandurile internationale, doar cateva au venit direct in Romania, restul fiind francize aduse de marile companii de retail care pot strange in portofoliu si peste 15 branduri de fashion. Ce inseamna asta?

Prin franciza, brandul renumit X ii acorda unei persoane/companii dreptul de a vinde produsele ei, folosind in unele cazuri chiar tehnicile de productie, dar mai ales pe cele de comercializare si marketing perfectionate in timp si cu un grad inalt de rentabilitate. Obtinerea unei francize implica insa plata unei taxe de intrare in sistem precum si a unor redevente anuale, de regula sub forma unui procent din cifra de afaceri.

Cel mai important avantaj pentru cel care aduce un brand in Romania este faptul ca aduce produse consacrate, care, de regula, nu au nevoie de prea multa publicitate ca sa fie vandute.

Apoi, ca sa-si recupereze banii, in functie de contractul de franciza negociat cu brandul, cel care aduce franciza la noi isi poate pune un adaos comercial si de 300% - 400%. Retailerii pun acest adaos comercial foarte mare pe seama costurilor ridicate: cu inchirierea spatiului pentru magazin, cu transportul, TVA, impozitul pe profit sau costurile exagerat de mari cu forta de munca.

3. Preferinta pentru marci straine - Insa nu numai aceste costuri ridica pretul final al produsului, ci si faptul ca retailerii nostri au speculat foarte mult lipsa de incredere a romanilor fata de marcile "made in Romania" si preferinta noastra pentru cele din afara.

"Sunt multe marci care la noi pe piata sunt vazute ca branduri scumpe, daca nu chiar de lux si daca te duci in afara descoperi ca lucrurile nu stau chiar asa, ca de fapt, acestea sunt marci care se adreseaza consumatorilor cu venituri mici sau medii", a declarat pentru incont.ro Irina Schrotter, proprietara brandului autohton de imbracaminte cu acelasi nume.

Creatoarea de moda a adaugat ca "lucrul acesta a fost posibil pe de o parte, din cauza reticentei romanilor fata de marcile proprii si pe de cealalta, din cauza ca piata retailului de fashion din Romania este atat de fragmentata incat marcile respective nu au competitori".

4. Preturile mai mici din tara de origine - De altfel, Irina Schrotter a explicat, de altfel, pentru incont.ro despre diferentele de preturi dintre Romania si alte tari, din perspectiva propriului sau brand.

"Am magazine in 40 de tari, iar produsele din Romania sunt la jumatate de pret decat in orice alta tara. Mi se pare si normal la in tara mea sa pot sa practic preturi mai mici. Cine cumpara franciza de la mine isi pune un adaos comercial intre 250% si 400%", a spus ea.

In opinia acesteia, o astfel de politica de pret poate fi unul dintre motivele pentru care brandurile internationale de haine sau incaltaminte sunt mai scumpe la noi decat in tara de origine.

5. Batalia pe clienti dintre francizori si cei care au venit direct - Cu toate acestea, unele marci au ales sa intre pe piata romaneasca cu reprezentante adica direct si fie au cumparat francizele deja existente, fie au venit independent de ele.

Ultimul scenariu explica de ce produsele aceluiasi brand sunt la preturi diferite de la un magazin la altul. In mod normal, reprezentanta ar trebui sa aiba preturile cele mai mici, insa in lumea comerciala, daca joci in deplasare, atunci respecti regulile gazdei.

In traducere, reprezentanta si francizorii trebuie sa stabileasca de comun acord un pret al produselor, iar de cele mai multe ori balanta inclina in favoarea francizorului, el fiind autohtonul.

6. Succesul unui produs determina si el pretul - Vorbim de retele de branduri intinse la nivel european sau poate chiar global. Lucrul acesta se traduce prin diversitatea produselor oferite, tocmai in ideea de a satisface cat mai multe segmente de consumatori. Astfel, produsele care ajung pe rafturile magazinelor sunt selectate in functie de tendinte si de cererea clientilor din tara respectiva.

Tocmai de aceea modele care se gasesc in Romania, nu le vedem, de cele mai multe ori, si la alte magazine ale aceluiasi brand, in afara si invers.

De aici se naste o alta diferenta de preturi, stabilita in mod indirect chiar de noi, consumatorii. Spre exemplu, daca un model de sacou se vinde foarte bine in Austria, pretul lui va fi redus.

In schimb, daca acelasi model de sacou nu prea a avut priza la public in Romania, pretul initial nu va suferi modificari.

Asa ca, plecand intr-o excursie in Austria si vazand sacoul in magazinele de acolo, vom vedea ca este mai ieftin decat la noi. In acest caz totul depinde de cat de bine sau nu se vinde produsul pe diferitele piete!