Retailerul suedez Hennes & Mauritz (H&M), al doilea cel mai mare din lume, ar putea să taie dividendele, pentru prima dată din 1974, scrie Bloomberg.

Astfel, cei 27 de analiști intervievați de agenția americană se așteaptă la o reducere cu 7,5% a dividendului pentru anul fiscal 2018, în condițiile în care retailerul de haine se chinuie să aducă cât mai mulți cumpărători în magazinele sale.

H&M plătește de mai mulți ani investitorilor un dividend de 9,75 de coronane suedeze, însă o scădere pare inevitabilă, în condițiile în care compania se chinuie să țină pasul cu schimbările din comerțul traditional, să atragă mai mulți clienți în online și să facă față concurenței în creștere venite din partea Zara și Amazon.

Politica H&M este aceea de a distribui deținătorilor de acțiuni jumătate din profit, după plata taxelor.

"Vom anunţa la momentul potrivit dividendele propuse pentru anul fiscal 2018", a afirmat Nils Vinge, şeful relaţiilor cu investitorii.

Analiştii se aşteaptă ca în acest an H&M să raporteze o scădere de aproximativ 10% a profitului. Randamentul capitalului investit a scăzut cu 38%, şi este cel mai redus nivel din ultimii 16 ani, în timp ce datoria companiei a urcat la un nivel record

În martie, H&M a raportat cel mai mic profit trimestrial din ultimii 16 ani, în condiţiile în care grupul a acumulat un stoc record de haine nevândute în valoare de peste patru miliarde dolari.

În cele trei luni până la finele lunii februarie, primul trimestru al exerciţiului fiscal al H&M, profitul operaţional a scăzut cu 61%, până la 1,26 miliarde de coroane suedeze, comparativ cu 3,21 miliarde de coroane în perioada similară a anului trecut. Stocul de haine nevândute a crescut cu 7% în ultimul trimestru, până la nivelul de 4,3 miliarde dolari.

Problemele H&M au fost agravate de vremea neobişnuit de caldă înregistrată de Europa în luna ianuarie, urmată de valul de frig din februarie, care a dat peste cap industria de retail. Aceste evoluţii au forţat compania să scadă şi mai mult preţurile pentru a reduce stocurile.

Compania va deschide anul acesta 385 de noi magazine, faţă de 400 programate iniţial, după ce în perioada august 2016 - august 2017 a inaugurat 418 de unităţi, ajungând la un total de 4.553 de magazine pe plan global. De asemenea, vor fi extinse vânzările online pe 43 de pieţe până la sfârşitul anului. Deja, rivala Inditex vinde online pe 45 de pieţe.

Pentru a sprijini comerţul electronic, H&M va extinde acordul de cooperare cu divizia de retail online a Alibaba, Tmall.

H&M se confruntă cu creşterea concurenţei pe piaţa din Europa, după ce tinerii au preferat să facă achiziţii de la retailerii online, cum ar fi Asos şi Zalando.

Grupul suedez are opt branduri: H&M, COS & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday, Arket şi H&M Home. Compania H&M (Hennes & Mauritz) a fost înfiinţată în 1947, în Vasterls, Suedia.

Primele magazine H&M din România au fost inaugurate în primăvara anului 2011.