In decembrie, retailerii au deschis un sfert din numarul total de magazine noi: Mega Image (44), Profi (6), Penny Market (5), Carrefour (4), Kaufland (1), Auchan (1), Billa (1), decizie explicata si prin faptul ca in ultima luna anului vanzarile se pot dubla fata de o luna obisnuita, noteaza Mediafax.

Grupul belgian Delhaize, proprietarul Mega Image, a mizat si in acest an pe piata romaneasca si a deschis in total 114 magazine, dintre care 19 sunt fostele Angst, si in continuare pe Bucuresti si judetul Ilfov, ajungand la o retea de 410 unitati.

De altfel, Mega Image a realizat si prima tranzactie de pe piata de retail din acest an, dupa ce a preluat 19 din cele 22 de magazine operate de reteaua Angst, dupa ce compania locala s-a retras dintr-o colaborare cu Carrefour, pentru a se concentra pe domeniului propriu de expertiza - productia de carne procesata.

Ziarul Financiar a scris ca Mega Image tatoneaza terenul si pentru o eventuala preluare a celor 85 de supermarketuri Billa de la grupul german Rewe. Billa a inaugurat in acest an 5 supermarketuri si a planificat peste 10 deschideri in 2015.

Dupa tranzactia Mega Image-Angst, Carrefour a pierdut o treime din magazinele de proximitate, segment pe care in acest an a mai deschis doar 7 unitati Express.

Totusi, grupul francez Carrefour si-a continuat extinderea pe partea de hipermarketuri, cu doua unitati noi, in Bucuresti si Targu-Jiu, si pe cea de supermarketuri Market, cu 10 unitati noi. Totodata, compania a lansat pe piata romaneasca Supeco, un concept de magazin situat intre discounter si cash&carry, in trei orase: Ramnicu-Valcea, Targoviste si Slatina, dar si un format pentru orasele mici de provincie - Contact. Astfel, Carrefour detine in Romania 27 hipermarketuri Carrefour, 91 de supermarketuri Market, 46 magazine de proximitate Express, 7 magazine de proximitate Contact, 3 Supeco si un magazin online.

Profi, detinut de fondul de investitii polonez Enterprise Investors, a deschis 71 de magazine si incheie anul cu o retea de 275 de magazine, care acopera toate judetele tarii, iar pentru 2015 isi propune sa deschida cel putin acelasi numar de magazine. Retailerul, care de la 1 ianuarie 2015 va avea un nou director general, opereaza doua formate de magazine: unul standard - Profi si unul de suprafata mai mica - Profi City.

Liderul pietei romanesti de retail, Kaufland, cu afaceri de peste 1,6 miliarde euro, a ajuns la o retea de 102 hipermarketuri, dupa ce a deschis 12 magazine noi, dintre care patru in Bucuresti, doua in Oradea si cate unul in Arad, Bacau, Targu Mures, Targoviste, Vatra Dornei, Gherla si Slatina. Astfel, cu o investitie medie intre 6 si 9 milioane euro, Kaufland a investit numai in reteaua de magazine intre 600 si 900 milioane euro.

Potrivit presei germane, de anul viitor compania va avea si nou director general, Marco Hossl, senior vice president de vanzari internationale al grupului Kaufland, care il va inlocui pe romanul Adrian Viman. Acesta din urma va prelua conducerea operatiunilor Kaufland Germania.

Tot pe segmentul de hipermarketuri a fost activ si Auchan, care a finalizat in aprilie rebranduirea celor 20 de magazine Real preluate de la grupul german Metro si a deschis in decembrie un nou hipermaket in cartierul Drumul Taberei din Capitala, pentru care vizeaza vanzari anuale de peste 100 milioane euro in cativa ani. Retailerul francez numara in prezent 32 de hipermarketuri si analizeaza posibilitatea intrarii pe segmentul de supermarketuri.

Discounterii Lidl si Penny Market si-au continuat si ei expansiunea in acest an. Lidl a deschis 16 magazine noi, a schimbat locatia a trei magazine si a inchis o unitate, si numara in prezent 184 de magazine, iar Penny Market, parte a grupului Rewe, a inaugurat 10 unitati si a inchis anul cu 160 de magazine. Rewe mai opereaza in Romania si 8 magazine XXL MegaDiscount.

Sumarizand, numarul magazinelor din comertul modern se apropie de pragul de 1.500 de unitati (supermarketuri, hipermarketuri, discounteri si magazine de proximitate).

Conform datelor PwC, retailul modern a crescut cu 10% intre 2008-2013, in plina criza, si va creste in continuare cu minimum 6% in urmatorii ani. De asemenea, retailul modern, a carui pondere s-a dublat din 2008 pana in prezent, de la 26% la peste 50%, are potentialul sa ajunga la 60% din valoarea pietei de retail in 2018. Valoarea pietei de retail este de peste 17 miliarde euro.