“Cei care au bani cumpara mai putin decat cei care nu au bani. La noi este vorba despre incitarea consumatorului. Atat timp cat cheia comertului este reclama pe principiul '3 salamuri la pret de 1', atunci lucrurile vor continua in acest mod. Ieftinirea, in ultima zi, a termenului de valabilitate arata foarte frumos, dar consumatorul va fi tentat sa cumpere mai mult si, evident, sa arunce mai mult si mai repede niste alimente. Ne invartim in jurul cozii. Sa cumperi cinci kilograme de salam in loc de 200 de grame inseamna ca ai o problema grava. Am ramas la aceleasi cutume de a avea congelatorul burdusit de carne. In camara, vad la mine, ca in loc de o sticla de ulei sunt cinci, pentru ca are nevasta-mea grija de asta. Pe mine ma pufneste rasul. Este ceva ilogic in ceea ce facem. Tendinta de a prelungi termenele de valabilitate a produselor este cu dus si intors pentru ca sunt tentat sa cumpar tocmai ca expira mai tarziu”, a afirmat Minea, potrivit Agerpres.

Reprezentantul Romalimenta a mentionat ca romanilor nu li s-a explicat, in ultimii 25 de ani, care este sensul sintagmei “A manca sanatos”.

"Au trecut 25 de ani de la o perioada de trista amintire in care nu se arunca mancare, pentru ca nu era. Azi, avem foarte multa mancare, frumos ambalata, pe care o cumparam si o aruncam. Nimeni nu s-a chinuit, in acesti ani, sa explice oamenilor cum e cu sintagma 'A manca sanatos'", a subliniat seful Romalimenta.

Umplerea frigiderului cu produse alimentare si expirarea acestora inainte de a fi consumate a devenit, din pacate, o obisnuinta la romani, a declarat, la randul sau, ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Achim Irimescu.

“Omenirea va ajunge la o criza alimentara si acest fapt a condus si la orientarea catre ceea ce se arunca si ceea ce se degradeaza, pentru ca sunt doua elemente diferite. Mai util ar fi sa avem in vedere si modificarea mentalitatilor, in Romania. Cred ca Romania are capacitatea de a rezolva aceasta problema. Avem un grup de lucru la nivelul ministerului, format din 25 de entitati publice si private si sper ca, pe termen lung, sa avem rezultate in combaterea risipei alimentare. Consumatorul trebuie sa stie cum se comporta fata de produs. Problema se pune tot mai acut pe viitor fata de consumul de alimente. Stim cu totii ca actualmente, in Uniunea Europeana, fara subventii, nu s-ar putea produce produse la preturi accesibile pentru consumatori. Din pacate, la romani s-a constatat o obisnuinta in a-si umple frigiderul si, dupa un timp, sa se constate depasirea termenului de valabilitate inainte de consum. Recunosc, si mie mi s-a intamplat acest lucru. Deci, trebuie sa ne schimbam comportamentul alimentar”, a spus Irimescu.

Potrivit sefului de la Agricultura, in tarile vestice exista asociatii care se ocupa de redistribuirea alimentelor aflate in apropierea termenului de expirare, la preturi modice, pentru populatia defavorizata.

“Deja in Vest s-au infiintat forme care se ocupa cu redistribuirea alimentelor la preturi modice pentru patura saraca a populatiei, pentru a accesa alimente care sunt in termen de garantie si se mai pot consuma. Interesul nostru este sa aruncam cat mai putin la cosul de gunoi", a subliniat ministrul. Potrivit acestuia, sumele care se pierd sunt foarte mari.

Costurile risipei alimentare, suportate tot de consumatori

Risipa alimentara inseamna costuri pe care le suporta consumatorul, nu retailerul sau producatorul, si de aceea este foarte importanta o educare a celui care cumpara, a afirmat, marti, presedintele Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (LAPAR), Dorin Cojocaru.

"Toata responsabilitatea acestei risipe alimentare ne apartine noua, cetatenilor, si tot noi trebuie sa gasim solutia. Noi suntem foarte avizi de promotii si este greu sa educi foarte rapid o populatie de 20 de milioane de locuitori. Trebuie sa educam populatia sa cumpere responsabil din punct de vedere al gramajelor. Trebuie sa gandim cum facem aceste ambalaje. Promotiile trebuie facute in functie de regiuni. Bucurestenii au un alt stil de a manca, la fel si cei din Ardeal, de exemplu. Tot ce inseamna risipa alimentara inseamna costuri, iar ele sunt suportate tot de consumatorul final, nu de catre retailer sau producator. Managerii din companii, din retail, trebuie sa aloce si un buget care sa acopere costurile cu ambalaje. Pana nu gasim un numitor comun, nu vom reusi sa facem pasul in fata. Daca vrem sa reducem costurile, trebuie sa educam consumatorul", a spus Cojocaru.

Federatiile si asociatiile reprezentative din domeniul alimentar si din cel de ambalaje participa, marti, la conferinta de lansare a campaniei de responsabilitate sociala "Reducem risipa alimentara. Pretuim hrana', initiata de Asociatia Facem Romania Bine, in parteneriat cu Eurexpo si Romexpo.

Evenimentul are loc in marja expozitiei internationale Pack Expo, organizata la Romexpo, dedicata tehnologiilor pentru productia de ambalaje si solutii de ambalare.

Campania "Reducem risipa alimentara. Pretuim hrana!' isi propune sa sensibilizeze opinia publica in legatura cu protejarea resurselor naturale si a risipei de hrana, dar si referitor la promovarea unei impachetari corecte, ca masura concreta de reducere a deseurilor.