"Comertul alimentar online este abia vizibil in Romania si aceasta situatie nu este de asteptat sa se schimbe in mod semnificativ in timpul perioadei de prognoza (2013-2017). Vanzarile online de alimente ale retailerilor se vor dezvolta lent in perioada analizata, avand in vedere ca majoritatea consumatorilor romani prefera in general sa-si cumpere alimentele din magazinele traditionale", estimeaza Euromonitor, potrivit Mediafax.

Cu toate acestea, vanzarea cu amanuntul pe internet de produse non-alimentare este de asteptat sa inregistreze o crestere constanta pe parcursul perioadei de prognoza, iar categoriile care se asteapta sa genereze avansuri puternice sunt electronicele de larg consum si jocurile video, electrocasnicele, imbracamintea, cosmeticele si hrana si produsele pentru animalele de companie.

De altfel, potrivit sursei citate, cea mai mare pondere in comertul online este detinuta de electronice si jocuri video, cu vanzari estimate la 484,2 milioane lei in acest an, in crestere cu 12,6%, urmate de mobilier, decoratiuni si accesorii pentru casa, cu vanzari de 212 milioane lei, cu 15% mai mari, produsele media, cu vanzari de 202 milioane lei, in urcare cu 22,9%, si haine si incaltaminte, cu vanzari online de 179,1 milioane lei, cu 10% mai mari decat in 2013.

Ponderi importante in valoarea comertului online sunt detinute si de jucarii, ale caror vanzari sunt estimate sa creasca cu 23,3%, la 64,3 milioane lei, electrocasnice - 53,9 milioane lei si un avans de 34,1%, cosmetice - 40,5 milioane lei si o crestere de 15% si produse pentru bricolaj si gradinarit - 38,1 milioane lei si un avans de 23%.

"Per total, comertul cu amanuntul pe Internet in Romania va creste cu un ritm constant de 10% in perioada 2013-2017. Rata de penetrare a conexiunilor de internet broadband in Romania continua sa creasca, evolutie care va sustine si popularitatea comertului online in perioada analizata. In plus, dezvoltarea retailului online se va baza pe nivelul ridicat de confort oferit consumatorilor tot mai ocupati din Romania", mentioneaza Euromonitor.

Euromonitor estimeaza comertul online din Romania la 1,7 miliarde lei (386 milioane euro) in acest an, cu 11,8% mai mare fata de 2013.

Conform sursei citate, comertul pe internet este popular in randul consumatorilor tineri si in special in zonele urbane.

"Pentru moment, popularitatea comertului online va ramane mai puternica in zonele urbane, unde costurile de livrare a bunurilor cumparate sunt mai mici decat pentru cei care locuiesc in zone rurale izolate. Potentialul de crestere al comertului online va ramane puternic, odata cu extindertea internetului in banda larga in zonele rurale. La sfarsitul lui 2012, doar aproximativ o treime din gospodariile situate in mediul rural aveau acces la internet broadband", precizeaza firma de studii de piata.

Euromonitor arata ca cei mai multi retaileri de produse non-alimentare din Romania detin si un magazin online, ca o prelungire a activitatii traditionale. Topul primilor sase retaileri online la nivelul anului trecut este condus de Emag (Dante International), urmat de cel.ro (Corsar Online SRL), Romtelecom, Altex Romania, Flanco International si Domo Retail.

Si marii retaileri FMCG au inceput sa-si completeze operatiunile cu cele online. Astfel, Carrefour a fost primul dintre marii retailerii care si-a lansat un hipermarket online, in iulie anul trecut, si spune ca dupa sase luni de functionare a ajuns la limita maxima a capacitatii de livrare. Serviciul este disponibil pentru Bucuresti si localitatile limitrofe, cu livrare la domiciliu, si plata exclusiv cu cardul.

A urmat apoi cora, care a deschis in decembrie 2013 hipermarketul coradrive, prin care clientii pot sa cumpare produsele online si le ridica ulterior din magazin, si care a anuntat ca va incepe livrarile la domiciliu in acest an.

La sfarsitul anului trecut si Mega Image, cea mai mare retea de supermarketuri din Romania, a anuntat ca va inaugura serviciul de livrari la domiciliu in primul trimestru al acestui an, iar cel mai recent anunt a fost facut de Selgros, care a intrat in comertul online printr-un parteneriat cu platforma de servicii de aprovizionare online megamarket.ro.

Si reteaua cash&carry Metro detine un magazin online de birotica, pape­tarie, elec­tronice, electrocasnice, IT, cu­ratenie si protocol, care se adreseaza persoanelor juridice.

Euromonitor precizeaza ca datele din raportul sau sunt pentru produsele cumparate online cu cardul, valoarea totala a comertului online din Romania fiind mult mai mare, avand in vedere ca cei mai multi consumatori prefera plata la livrare.

"Nivelul general de incredere in randul consumatorilor romani in platile online este scazut, dar, cu toate acestea, se asteapta o crestere a interesului consumatorilor pentru platile online", arata Euromonitor.

Rata de penetrare a comertului online este estimata la 20,6% in 2013, fata de 16,4% in 2010.