SEO este un aspect foarte important în ceea ce privește marketingul digital, mai ales că în ultimii ani motoarele de căutare au implementat algoritmi noi, care pun mare accent pe calitatea conținutului, ca factori decisiv în ascensiunea în clasamentul rezultatelor (SERP). SEO însă reprezintă totalitatea metodelor și a acțiunilor întreprinse în sensul creșterii organice, drept pentru care fiecare dintre aceste acțiuni trebuie să fie analizată și cuprinsă într-un raport.

Ce conține un raport SEO eficient?

Raportul SEO conține date despre toate segmentele de interes pentru o anumită afacere. Care sunt cuvintele cheie relevante? Cum este interacțiunea clienților cu site-ul? Câți dintre clienți sunt recurenți? Ce strategii de marketing pot fi folosite? Pentru fiecare dintre aceste întrebări există un răspuns, un anumit metric care oferă informațiile relevante într-un raport.

Cuvintele cheie

Fără doar și poate în SEO este nevoie de analiza cuvintelor cheie cu relevanță pentru afacerea pentru care se face analiza. Cuvintele cheie pot fi extrase din Google Ads, din aplicații specializate sau chiar din Google Search Console devenind importante și oportune acele cuvinte sau sintagme cheie care au cel mai mare volum al căutărilor. Nu întâmplător însă, aceleași cuvinte cheie cu cel mai mare volum al căutărilor costă și cel mai mult în privința sumelor investite în  licitare în cazul promovării plătite, prin intermediul Google Ads.

Rata de respingere (bounce rate)

Acest metric este deosebit de interesant, deși destul de puțini marketeri îi acordă atenție. Un bounce rate mare înseamnă de fapt că utilizatorii ies din site destul de rapid, iar acesta poate fi un semnal de alarmă. Pe de o parte acest lucru poate însemna fie că:

- utilizatorul a intrat în site atras de un titlu, de o reclamă etc. și nu a găsit ce căuta, drept pentru care a părăsit site-ul;

- utilizatorul a intrat pe site din greșeală, apoi a ieșit în primele 2-3  secunde;

- site-ul nu are viteză mare de încărcare;

- alte probleme pe care le poate evidenția un audit profesional.

Ce este de reținut este faptul că un bounce rate mare nu este doar un semn de întrebare pentru beneficiar, ci este un semn de întrebare și pentru motorul de căutare care poate căuta atent motivul pentru care se întâmplă acest lucru. În unele cazuri, Google poate notifica site-urile cu probleme evidențiate de bounce rate, iar acesta este motivul pentru care acest metric este deosebit de important într-un audit SEO.

Viteza de încărcare a site-ului

În strânsă legătură cu rata de respingere, viteza de încărcare a site-ului este un parametru important pentru user experience și Google. În ultima perioadă, pe fondul dezvoltării majore a dispozitivelor mobile, utilizatorii așteaptă circa 3 secunde până să părăsească un site care se încarcă greu.

Parametrii de afișare pe mobil

Felul în care arată un site pe un dispozitiv mobil este foarte important deoarece era site-urilor care necesitau zoom pentru a fi afișate corespunzător a apus. În prezent poți construi site-uri mobile friendly care să ajute nu doar la UX ci și la felul în care site-ul este văzut de către motoarele de căutare.

Traficul organic

Este lesne de înțeles de ce acest metric este foarte important. Practic, fiecare acțiune de optimizare are în vedere aducerea în site a cât mai mult trafic organic, neplătit, astfel încât site-ul să crească prin conținut de calitate și implementări corecte ale cerințelor motoarelor de căutare.

Conversiile

Interacțiunile cu site-ul, abonările la newslettere sau cumpărăturile pe site, fiecare dintre aceste lucruri sunt foarte importante la nivel de statistică. Fără ele nu am putea știi dacă site-ul răspunde cerințelor utilizatorilor și nici în ce fel răspunde acesta. Este nevoie să analizezi foarte bine datele prezentate în Google Analytics și de asemenea să setezi corect goal-urile și parametrii pe care vrei să îi observi sau analizezi.

Backlink-urile

Felul în care îți construiești rețeaua de linkuri este important pentru site și pentru felul în care acesta este văzut de către motoarele de căutare. Este de preferat să stabilești conexiuni cu site-uri cu autoritate mare, cu conținut cât mai curat, care respectă

politicile impuse de către motoarele de căutare.  Trebuie, de asemenea, să faci o monitorizare a linkurilor, cel puțin la câteva luni, pentru a te asigura că site-ul tău are legături corecte, cu site-uri curate.

Redirecționări ale paginilor

Unul dintre aspectele cele mai uitate atunci când vine vorba despre metrici SEO este redirecționarea paginilor de site. Atunci când o pagină nu funcționează sau conținutul a fost șters sau este indisponibil, ar trebui să faci o redirecționare către o pagină funcțională. În cazul în care ștergi conținutul, însă nu redirectionezi pagina, Google poate vedea acest lucru ca pe o încercare de atragere înșelătoare în site a utilizatorilor.

Analiza competiției

Analiza competitorilor poate oferi anumite informații cu privire la îmbunătățirile pe care le poți aduce site-ului tău, coroborate cu nișa sau domeniul în care lucrezi. În același timp, poți construi strategii eficiente de marketing bazându-te pe analiza cuvintelor cheie  a competitorilor.

Comportamentul utilizatorilor

Pe baza cumulării informațiilor din mai multe arii se poate stabili, cu ajutorul Google Analytics, chiar și comportamentul utilizatorilor în site. Care este landing page-ul? Pe ce pagini a mai navigat și care este pagina din care a ieșit? Care este timpul mediu petrecut în site? Care sunt articolele citite și cât a zăbovit aspura lor? Fiecare dintre aceste aspecte sunt importante și din acest motiv trebuie integrate în cadrul raportului.

Fiecare dintre acești metrici spune ceva despre felul în care site-ul tău lucrează și interacționează cu utilizatorii. Pentru a fi sigur că site-ul tău lucrează în parametri corecți, este important să soliciți un raport SEO de la firma de marketing cu care alegi să lucrezi pentru creșterea afacerii tale.