Nu doar e-shop-urile au profitat de Black Friday, ci și alte website-uri care promovează afaceri offline, precum și prestatori de servicii din diverse domenii precum telecom sau servicii medicale.

În 2020, ca și în anii trecuți, inclusiv unele bănci comerciale din România au lansat promoții de tip Black Friday, oferind credite mai ieftine, carduri de credite mai avantajoase sau conturi bancare cu 0% comisioane.

Mulți comercianți s-au bucurat de acest val din noiembrie și vor profita și de vânzările specifice de decembrie. Ce se întâmplă apoi după această perioadă minunată pentru retaileri?... Se poate spune că există posibilitatea de vânzări mari și după Black Friday.

Este mult mai sănătos pentru business să atragi clienți tot anul, să nu te bazezi doar pe anumite momente. Desigur, este mai dificil, însă doar așa poate crește sustenabil o afacere online. Sunt exemple din anii trecuți de magazine online active de Black Friday, care din diverse motive au ieșit din peisajul e-commerce. Așadar, a merge doar cu valul nu este o soluție sigură.

Investește în creșterea brandului

Magazine de top din e-commerce se bucură de vânzări mari de Black Friday, însă unii lideri au spus-o clar: acesta nu este atât de mult prilej de încasări, cât mai ales prilej de a activa și fideliza clienți, de a covinge consumatori care să revină și în restul anului, atunci când (chiar) au nevoie de unele produse sau servicii.

Așadar, investește permanent în creșterea brandului magazinului online. O poți face prin mai multe metode, de la PR și marketing, la modul în sine de funcționare, la relația cu clienții, sistemul de shopping, atragerea de recomandări și feed-back-uri pozitive în social media. Poți asocia brandul cu unele evenimente și poți arăta cât mai des că acel magazin online este unul relevant pe nișa sa de activitate.

Asigură resurse pentru performanță

Ai grijă mereu să ai un website "perfect", cu uptime aproape de 100% (peste 99,9%), care se încarcă super rapid și care este extrem de bun la capitolul uzabilitate. Pe scurt, website-ul nu trebuie doar să arate grozav din punct de vedere estetic, ci să fie extrem de prietenos, simplu de folosit, cu comenzi rapide, fiecare element la locul potrivit. Un capitol aparte este cel al soluției de gazduire web - planul de web hosting trebuie să fie astfel conceput pentru a susține traficul în foarte bune condiții.

Utilizatorul are nevoie de o experiență plăcută și comodă la cumpărături. Trebuie să primească se asemenea mesaje clare de confirmare a comenzilor și de procesare / expediere a acestora, iar comunicarea la cererea clientului trebuie să fie la fel de simplă - inițiată online sau la telefon.

Este nevoie de soluții tehnice (de exemplu linii telefonice cu sistem de așteptare), dar și de resurse umane suficiente și foarte bine pregătite. Un sistem prietenos va menține chiar și clienții care întâmpină unele probleme din diverse cauze, dar care înțeleg că magazinul online face eforturi să fie un furnizor de încredere.

Caută idei pentru a ieși în evidență

Inovația este apreciată de utilizatori. Când faci lucruri deosebite, ai ce comunica, fără ca mesajele respective să fie considerate publicitare. Poate fi vorba despre produse aduse exclusiv în România, despre soluții speciale de service, despre politici comerciale foarte avantajoase pentru clienți, de implicare în campanii cu alte branduri.

De exemplu, un magazin IT&C poate derula campanii alături de furnizori de servicii de plăți, poate iniția concursuri sau campanii de responsabilitate socială, poate fi parte din campanii de pre-comenzi pentru gadgeturi mult așteptate pe piață.

Investește în optimizarea pentru motoarele de căutare

Nu există cu adevărat un magazin online ca opțiune pentru client dacă respectivul magazin online nu este simplu de găsit la căutările pe Google. Optimizarea pentru motoarele de căutare este un proces permanent, chiar dacă poate fi realizat la niveluri variate în timp.

Să investești în SEO este sănătos și eficient pentru afacerea online de orice tip. Poți plăti pentru linkuri dofollow pe website-uri cu autoritate mare, totul trebuie făcut conform unui plan profesionist, care să țină cont de realitatea din piață, inclusiv de mișcările concurenței. Ideal este să colaborezi cu o agenție SEO cu experiență, pentru a nu risipi bani pe teste.

Folosește mai intens rețelele de socializare

Facebook, Instagram, YouTube sau Tik Tok sunt printre rețelele sociale aflate acum pe val. Aici se generează mult conținut dorit de utilizatorii de internet și este bine să fii prezent cu brandul magazinului online în moduri cât mai creative și cât mai prietenoase.

Ideal este să nu faci doar reclame simple, ci chiar să creezi într-un fel conținut relevant pentru utilizatori, profitând și lansând unele mesaje comerciale sub acest pretext. Unele resurse sunt chiar gratuite, iar altele au prețuri avantajoase, deci trebuie să nu lipsească din bugetul de promovare, PR, marketing.

Alege afilierea și platformele marketplace

Sistemul de afiliere este foarte avantajos, căci presupune plăți în funcție de vânzările care au fost generate de parteneri. Acest sistem trebuie însă activat permanent, partenerii trebuie încurajați și susținuți pentru a se putea obține rezultate cât mai satisfăcătoare. Sunt multe magazine online care recurg la afiliere, însă doar o parte chiar atrag comenzi susținute prin astfel de sisteme.

Chiar dacă magazinul online propriu trebuie să fie principala preocupare, nu este deloc greșit să colaborezi și cu platforme de tip marketplace. Acolo poți să fii prezent cu produse și să te bucuri de traficul mai mare adus de proprietarul platformei (deci fără niciun cost direct pentru tine). Vei plăti comision din vânzări, dar este important să rulezi mai multă marfă. În plus, dacă vei avea prezență cu identitatea corporativă, ai putea beneficia și de marketing fără cost suplimentar, atrăgând clienți spre magazinul tău online.