De 12 ani „imortalizeaza” momentele importante ale clientilor sai

Dana Becheru (45 de ani) este cofondator si unul dintre proprietarii retailerului F64, magazin care vinde atat online, cat si offline aparate de fotografiat si accesorii de ultima generatie. S-a hotarat sa intre in afaceri in 2001, alaturi de fostul coleg de liceu, dupa ce a vandut afacerea parintilor sai, un magazin alimentar. „Acolo am invatat cum sa aranjez marfa pe raft, cum sa fac preturi, cum sa interactionez cu clientii”.

Ne preocupam sa avem suficienti bani sa ne platim angajatii si furnizorii. Daca reuseam asta, eram pe profit.

Alaturi de Marian Alecsiu a pus la bataie 50.000 de dolari si impreuna au deschis un centru de produse si accesorii foto in Bucuresti. De atunci si pana azi, ”F64 s-a dezvoltat organic”, povesteste Dana Becheru. De la 4 angajati, cat avea in urma cu 12 ani, astazi numara 120. Magazinul de desfacere s-a transformat in cladire de birouri, iar veniturile au ajuns la ordinul milioanelor de euro. „N-am facut niciun fel de imprumut, investitia a fost din forte proprii. N-am avut niciodata cash-flow negativ, am avut profit din primul an de functionare. Bine, la vremea aia nici nu eram foarte axati pe profit, ne preocupam sa avem suficienti bani sa ne platim angajatii si furnizorii. Daca reuseam asta, eram pe profit”, glumeste Dana Becheru cand isi aduce aminte de inceputurile din business.  

Astazi, compania pe care o conduce detine in Capitala un sediu propriu de birouri, un depozit si un showroom, ultimele inchiriate. Mare parte din clientii F64 ajung in showroom sa vada produse nou-aparute pe piata si sa le testeze. Cei mai multi prefera apoi sa le cumpere online, segment pe care firma se axeaza puternic cand vine vorba de vanzari, a explicat Dana Becheru intr-un interviu acordat Incont.ro.

„Cand am lansat site-ul si le-am aratat clientilor produsele, sugerandu-le sa cumpere online, nu am primit prea multe incurajari. Putini aveau Internet la inceput, iar accesul era limitat. Trebuia sa te uiti repede la ce te interesa ca ti se consumau datele”, isi aduce aminte antreprenoarea. Astazi insa, raportul vanzarilor online - offline este de 50-50%.

Potrivit datelor publicate la Ministerul de Finante, business-ul pe care l-a construit a reusit anul trecut sa obtina o cifra de afaceri de 18 milioane de euro (in crestere cu aproape 23% fata de 2011) si un profit de 1,1 milioane de euro (in scadere cu 7% fata de anul anterior). „Clientii sunt extrem de entuziasti. Pleaca in vacante si isi doresc sa imortalizeze momentele respective, merg la diverse evenimente sportive, sunt fotoreporteri, oameni de afaceri sau simpli angajati cu pretentii de fotografi profesionisti”, spune Becheru.

Cosul mediu de cumparaturi: 1.000 lei

Cei care ii trec pragul magazinului sau cumpara direct de platforma F64.ro au intre 20 si 40 de ani, sunt absolventi de studii superioare si prezinta inclinatii artistice, potrivit fondatoarea start-up-ului. Cosul mediu de cumparaturi este de 1.000 lei si tinteste in preponderenta cumparatorii din tara. „Exportam mai putin, in general pentru persoane fizice. Avem si cativa clienti din Grecia, Italia, dar site-ul nu este tradus in engleza, ca sa putem livra si pe alte piete, si nici nu este proprietatea noastra nr. 1 in acest moment”, explica Dana Becheru.

Avem clienti care cumpara doar un blitz, avem clienti care cumpara de 10.000 lei.

Dana Becheru vinde aproape 3.000 de aparate foto pe luna. „Avem clienti care cumpara doar un blitz, avem clienti care cumpara de 10.000 lei, depinde foarte tare de profilul lor”. Cei mai multi dintre ei achizitioneaza DSLR-uri entry-level, cu preturi de pana in 1.000 euro, spune proprietara magazinului, pentru ca „fotografia profesionista nu se face dupa ureche, trebuie sa fii informat, sa cunosti bine specificatiile tehnice ale aparatelor”.

La capitolul accesorii, cel mai bine se vand obiectivele, urmate de blitzuri, trepiede si genti pentru aparatele foto. Daca ar fi sa faca un clasamentul al celor mai cautate branduri de aparate foto, Becheru enumera marile companii japoneze, dintre care Nikon, Canon, Sony sau Fuji.

Produse testate la domiciliu, timp de 2-3 zile, pentru clientii fideli

Clientii pot cere consiliere cu privire la produsele de care sunt interesati, pe care o primesc in showroom sau prin intermediul unui chat, ba chiar pot si testa aparatele scoase la vanzare, existand un lot demo de produse, special destinate acestui scop. E drept ca dintre cei care pot lua acasa, de proba, cele mai performante aparate de fotografiat (ce sar de 3.000 de euro/bucata) se numara doar clientii fideli ai companiei, majoritatea, fotografi cu experienta. Primeste insa cam 10 cereri de acest gen pe zi, spune ea. In ceea ce-i priveste pe ceilalti potential clienti, ei le pot testa la fata locului. „Stam dupa ei chiar si o zi intreaga, daca este nevoie, sa se convinga ca sunt incantati de ceea ce cumpara”, precizeaza proprietara.

Pentru a-si fideliza clientela, s-a gandit sa extinda paleta de servicii la cursuri de specializare in fotografie, workshop-uri gratuite si expozitii foto in care prezinta cele mai reusite imagini surprinse de cei care i-au trecut pragul magazinului. Cursurile de fotografie, pentru care F64 colaboareaza atat cu specialisti din domeniu, cat si cu lectori universitari, sunt unele dintre cele mai cautate servicii ale business-ului, dupa produsele in sine. La ele se inscriu, in medie, pana in 20 de participanti pe editie, potrivit lui Becheru.

Nu am fost afectata de criza.

F64 nu a cunoscut criza, spune cofondatoarea sa, ba chiar s-a dezvoltat, iar pentru 2013 estimeaza o crestere a cifrei de afaceri cu 20-25%. In ceea ce priveste derularea afacerii pe plan autohton, Dana Becheru crede ca atata timp cat iti platesti taxele, nu ai nicio problema cu nimeni, cu atat mai putin cu statul. „Cand dai 100.000 de euro pe luna TVA, nimeni nu-ti face nicio problema. In plus, suntem o armata de oameni, care incearca sa rezolve toate chestiunile, nimeni nu este supraincarcat. Fireste ca nimeni nu s-ar fi plans daca am fi avut un TVA mai mic, dar nu depinde de noi. Pana la urma, pentru a ajunge o economie dezvoltata, trebuie sa putem sustine financiar statul, trebuie sa ne platim datoriile. Altfel, nu putem emite pretentii”, precizeaza aceasta.

Intrebata cat e de greu sa fie femeie de afaceri pe piata electro-retail din Romania, o industrie extrem de competitiva la nivel local, Becheru spune, in gluma, ca o ajuta foarte mult faptul ca are un partener de afaceri de sex masculin. „Reusita in afaceri depinde foarte mult de vremurile in care ai inceput afacerea. Daca n-ai asteptari foarte mari, poti sa cresti. Daca ai asteptari prea mari, s-ar putea ca la un moment dat sa fii dezamagit”. Important e sa incerci mereu sa-ti tratezi clientii exact asa cum ai vrea sa fii si tu tratat, adauga antreprenoarea, iar pasiunea este ingredientul vital oricarui business. „Noi nu ne-am gandit nicio secunda ca vom ajunge aici. Mereu ne-am preocupat sa fie clientul multumit, cum sa-l mai incantam. Intotdeauna am vrut sa fie ceva <<wow>> pentru client, de la vinul fiert pe care il ofeream iarna in magazinul, pana la showroom-ul de acum si cafeneaua pe care am deschis-o de curand. Nu am inceput afacerea cu gandul la bani, am facut-o pentru ca era fun, imi placea sa vad clientii zambind.”

Meet the WOMAN! Evenimente de Business la Feminin

Dana Becheru a participat la o conferinta in cadrul proiectului “Meet the WOMAN!”, organizat de Femei in Afaceri, proiect care se adreseaza femeilor la inceputul vietii profesionale, antreprenoarelor sau celor care sunt specialiste intr-un domeniu de activitate.

Accesul la conferinte se face doar dupa confirmarea inscrierii. Rezervari la: inscrieri@femei-in-afaceri.ro, iar detalii suplimentare se obtin la: 0726.272.088.

Infiintata in 2009 de Alice Botnarenco, organizatia Femei in Afaceri dezvolta proiecte care se adreseaza antreprenoarelor si femeilor care lucreaza in companii. In 2012 a reprezentat Romania la Global Summit of Women, cel mai mare forum economic international pentru femei, a relansat site-ul www.femei-in-afaceri.ro, pozitionat ca un portal cu informatii din mediul feminin de afaceri, si a creat prima platforma online de business dedicata femeilor din Romania.