Castigatorii celei de-a 9-a editii a Effie Awards au fost premiati pe 4 iunie la festivitatea prezentata de Andi Moisescu, desfasurata la Ateneul Roman. In total s-au acordat 42 de trofee, dintre care un Grand Effie, sase trofee de aur, 15 de argint si 20 de bronz.

20 de agentii de comunicare si companii au fost premiate, si anume: 23 Communication Ideas, Arsenoaiei & Matasel, McCann World Group, CAP, Cohn & Jansen JWT, GMP Advertising, Graffiti BBDO, Grey-G2 Romania, Headvertising, Leo Burnett & Target, Ogilvy & Mather Romania, Papaya Advertising, Propaganda, Publicis, Saatchi & Saatchi, Sister & Co, Tempo Advertising, The Geeks, Unilever South Central Europe si Webstyler.

Agentia Graffiti BBDO a plecat acasa cu cele mai multe premii, opt la numar, urmata apoi de Leo Burnett & Target, care a castigat sase premii. McCann World Group a obtinut patru trofee, iar Grey-G2 Romania, Ogilvy & Mather Romania si Publicis au castigat cate trei distinctii.

Grand Effie a ajuns la Graffiti BBDO, marele castigator al serii, pentru campania “Pepsi, Today. Same as yesterday”, care a castigat si aurul la categoria Non-alcoholic beverages. Agentia de publicitate a obtinut, totodata, patru trofee de argint pentru campaniile “Crazy refreshment” (Prigat), “Just Live” (Dacia Sandero), “How long could you wait?” (Salveaza Vieti) si “Doctor, you are a hero” (Petrom), dar si doua trofee de bronz.

„A fost cea mai grea competitie”

“A fost cea mai grea competitie pentru ca am muncit cel mai mult de pana acum. Participam de la prima editie, doar ca anul acesta am obtinut cele mai multe premii. A fost o campanie pe care si noi, si clientul ne-am dorit-o de foarte mult timp si ne bucuram ca ne-a iesit. Am avut timp sa lucram la ea. Din momentul in care am primit brieful si pana cand am finalizat-o, am lucrat aproape 11 luni”, a declarat pentru incont.ro Stefan Chiritescu, Head of Planning al Graffiti BBDO.

Castigatorii Grand Effie pe scena

Spune ca nu poate dezvalui cat a costat campania castigatoare: “Este o suma in nota categoriei de business, nici mai mare, nici mai mica.”

Cel mai bun an pentru Graffiti, din punctul de vedere al cifrelor de media, a fost 2008. “Nu cred ca ne vom intoarce acolo foarte curand. Criza nu ne-a ajutat sa fim mai creativi, ci mai responsabili”, spune Chiritescu.

Intrebat despre viitorul publicitatii si aportul consumatorilor in construirea brandurilor, marele castigator al Effie spune: “Aud discutia asta de cel putin 10 ani incoace si nu cred ca se va intampla asta vreodata. Asta este meseria oamenilor de publicitate: sa creeze produse care sa satisfaca niste nevoi. Nu cred ca oamenii pot face asta fara sa se priceapa. Cum nimeni nu poate opera pe cord deschis fara sa fie chirurg.”

Ce publicitate vinde cel mai bine in Romania?

“Tot timpul sunt niste ingrediente de baza care fac o campanie sa fie placuta de oameni. Umorul, sexul, animalele, copiii, tot timpul se vor numara printre favorite. In ceea ce priveste campania Pepsi, de exemplu, unii au numit-o nostalgica, altii au numit-o actuala, altii n-au stiut deloc cum s-o numeasca. Nu exista o reteta standard”, a explicat head of planning al Graffiti.

Cat din jobul asta inseamna munca la birou si cat acasa? “Este o intrebare buna. Depinde insa. Avem perioade cand muncim si acasa pentru ca asta e, avem perioada cand daca iti faci bine treaba poti sa pleci acasa.”

Sa castigi un Premiu Effie nu inseamna automat ca vei avea succes pe piata, marturiseste publicitarul. “Nu stiu daca toti castigatorii Effie sunt neaparat lideri pe segmentul respectiv. Aici tine mai mult de eficienta brandului, de management.”

Categoria grea. Cine a plecat acasa cu mult ravnita statueta de aur

Trofeele de aur au fost oferite doar la urmatoarele categorii: Food products II - campania “Romanians are smart” (ROM), semnata de MCCann World Group; Alcoholic beverages - Beers & Wines - “Achieving leadership - it's not all about the money”, campania Bucegi a celor de la Sister & Co; Non-alcoholic beverages – „Today. Same as yesterday”, Graffiti BBDO pentru Pepsi; Financial services - campania „ING Bank For Grown-ups”, semnata de CAP; Corporate Reputation, Image &  Identity - campania “Time to listen”, realizata de Papaya Advertising pentru Cosmote; Telecommunications Voice offers - campania Cosmote – “Smiley's Garage”, semnata de Ogilvy & Mather Romania.

Altii s-au multumit cu bronz si argint: „2011 a fost un an greu, cred ca pentru majoritatea agentiilor din Romania”

“In primul rand, premiul il merita clientul pentru deschidere si idei, in al doilea rand este recunoasterea meritelor noastre”, a spus si Adrian Chiuhan, strategic planner al agentiei Publicis, premiata cu trei distinctii in aceasta seara.

“Amandoua sunt campanii Granini. Bronzul reprezinta o campanie de anul trecut: Ziua nationala a fructelor, prin care am incercat, intr-un fel sau altul sa nu mai contina asa de mult TV, sa o ducem la nivelul consumatorului. Au fost o caravana, mai multe evenimente, mai multe orase, unde oamenii puteau sa guste, sa experimenteze brandul”, a povestit acesta pentru incont.ro.

Chiuhan admite ca ceea ce atarna greu in decizia juriului a fost creativitatea: “33% din jurizare inseamna creativitate. Joaca un rol foarte mare. Practic, creativitatea este mana in mana cu strategia. Nu se poate face o diferentiere foarte clara. Creativitatea, ideile indraznete, sa fii constant in ceea ce faci, asta se vinde cel mai bine in Romania.”

“Inca TV-ul la noi este pe primul loc, dar incepe ca si online-ul, dar si alte evenimente incep sa prinda viata. Mediul prin care iti lansezi campania nu-ti garanteaza neaparat succesul, el reprezinta doar o unealta prin care incerci sa atingi o masa de consumatori. Ideea conteaza cel mai mult si s-o adaptezi corespunzator mediului respectiv. Poate sa ti se nasca o idee si dintr-un mediu”, spune strategic plannerul Publicis.

“2011 a fost un an foarte greu, cred ca pentru majoritatea agentiilor din Romania a fost asa. Cu toate astea am castigat clienti multi. Criza a afectat pe toata lumea, fireste, toti clientii si, direct, toate agentiile. Am eficienzat foarte mult lucrurile, am avut mai multe idei, am lucrat mult mai mult, deci efort mai mare pentru bani mai putini, am facut schimbari in agentie, ne-am dezvoltat continuu”, a adaugat acesta.

80 de campanii, 27 de agentii participante, 42 de trofee

Effie recompenseaza eficienta in comunicare, premiind campanii care au obtinut rezultate excelente, bazandu-se pe idei creative si strategii inovatoare. In competitia din acest an au concurat 80 de campanii, inscrise de catre 27 de agentii si companii.

Juriul competitiei, condus de Mihail Vartosu, presedintele de onoare al IAA Romania, a fost format din 46 de reprezentanti ai industriei de marketing si comunicare din Romania, seniori ai industriei pe care o reprezinta. Acestia au evaluat campaniile din perspectiva rezultatelor de vanzari si a obiectivelor de comunicare atinse si depasite.

Mihail Vartosu, presedintele de onoare al IAA Romania, anuntand castigatorii marelui premiu

“Anul acesta, din punctul meu de vedere, cazurile au fost mult mai putine fata de anul trecut, tot an de criza, si poate putin mai slabe. Adica nu aveau intotdeauna rezultatele justificate cu ceva. A fost un an foarte slab din punct de vedere al cercetarii, s-au facut foarte putine cercetari. Am apreciat insa ca au fost campanii de imagine, au fost si multe promotii, dar promotii care au avut lucruri noi, mecanici noi, se vede ca am evoluat ca gandire strategica, nu mai e doar reducere de pret sau cadou, lucruri de genul asta”, a explicat pentru incont.ro Alina Tudose, managing director al agentiei Cohn & Jansen JWT, membru al juriului.

Cat costa o campanie de comunicare, de marketing pentru o gala Effie? “Nu exista suma minima, nu exista restrictii din acest punct de vedere. Poate sa fie si o campanie care a fost facuta gratis”, a spus Alina Tudose.

Membrul juriului recunoaste ca nu a vazut niste cazuri foarte creative in 2012, participante la Effie Awards Romania: “La categoria David vs. Goliath, aici putem spune ca un brand foarte mic, cu un buget foarte mic poate reusi sa faca treaba si sa concureze cu un client foarte mare. Dar in rest nu pot sa zic ca am vazut niste cazuri foarte creative.”

Ce nota ia publicitatea romaneasca: “Peste trecere, dar mai avem mult pana s-o ajungem pe cea din strainatate”

“Publicitatea noastra ia o nota de trecere la ora actuala. Undeva in jur de 7, dar sa fie clar ca este data de cineva optimist de felul lui”, a declarat pentru incont.ro Stefan Iordache, directorul operational al agentiei Leo Burnette & Target.

„Sunt de acord ca publicitatea le vorbeste consumatorilor, le spune ce sa faca, exista un dialog. Dar ca acestia din urma sa rezolve conceptul, ideea campaniei, ele vor ramane in mainile clientilor si agentiilor”, a adaugat Iordache.

“Eu cred ca suntem undeva la nota 8, iar din cand in cand mai avem si 10. In fiecare an avem campanii care iau si un premiu important la Cannes, atunci avem 10. Cred ca suntem pe drumul cel bun. Din Europa, cred ca UK sta destul de bine din punct de vedere al strategiei”, a spus Adrian Chiuhan, strategic planner al Publicis, agentie castigatoare la Premiile Effie din acest an.

"Ar lua o nota de trecere, dar mai are pana sa ajunga advertisingul din strainatate. Este o industrie plina de orgolii, oamenii din domeniu au impresia ca sunt cei mai buni. Dar mai avem pana sa ajungem in top. Pana la urma insa, noi facem asta de 20 de ani, sunt altii care o fac de 200. Practic, aici este depanajul intre noi si ei”, a declarat si Stefan Chiritescu de la Graffiti BBDO.

Campanii care au atras admiratia advertiserilor

“Imi place foarte mult campania <<Cosmote, time to listening>>, este o campanie extrem de adevarata pentru societatea in care noi traim, nu doar pentru Romania”, a spus Stefan Chiritescu, Head of Planning al Graffiti, castigatorul marelui premiu Effie.

“Ma uit la doua campanii: Petrom si Vodafone. S-au dus dincolo de ceea ce fac de zi cu zi, s-au legat de romani, de ceea ce facem noi. S-au uitat la comunitatea in care lucreaza, in care traiesc”, spune si co-fondatorul Leo Burnett, Stefan Iordache. “Eu, de pilda, port la mana o bratara in culorile steagului Romaniei. Sper ca-n curand cat mai multa lume sa poarte aceasta bratara”, a adaugat publicitarul.

“Cel mai mult ma deranjeaza campaniile de zi cu zi, pe care le vedem la TV, in calupuri. Acelea nu sunt cele mai creative, precum cele premiate la festivaluri internationale, cu care ne mandrim. Dar sunt o gramada de factori care au dus la aceste lucruri. Publicitatea nu mai este de mult un loc atragator de munca. Mie personal, imi este tot mai greu sa gasesc oameni pe care sa-i angajez. Nu mai este stralucirea de alta data. Atragi din ce in ce mai greu talente. A devenit un job ca oricare altul. Nu mai gasesc efervescenta care era acum 10 ani de pilda, cand am intrat eu in domeniu. Multi facut si foarte multe <<prostioare>>, nu mai sunt nici foarte multi bani ca inainte, nu doar la nivel de salarii, ci si de investitii in bugetul brandului. Cu 1.000 de euro sa facem si poza si radio si tot. Din cauza crizei, a fricii, nu stiu ce sa zic. Insa campaniile facute acum in criza cred ca vor prinde foarte bine. Pentru ca exista cateva locuri goale acum”, a incheiat Alina Tudose, membru al juriului si managing director al agentiei Cohn & Jansen JWT, decernata cu Silver Effie la categoria Non-profit/Pro-bono Public Service Campaign.

Effie Romania este un proiect derulat de International Advertising Association (IAA) in parteneriat cu Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) si organizat pentru al saselea an consecutiv de catre The Institute. Effie este un festival international sub licenta Effie Worldwide Inc.