Start-up-urile de IT din America au inceput sa foloseasca informatiile de pe retelele de socializare pentru a determina riscul imprumuturilor in randul persoanelor care solicita credite institutiilor avizate. Potrivit CNN, bancile iau in calcul, de regula, o serie de factori traditionali, care analizeaza istoricul de plata al persoanei care solicita un imprumut. Daca debitorul  nu a mai accesat niciun imprumut anterior, practic, bancherii nu au o analiza clara a comportamentului de plata al acestuia.

Dar cateva institutii de credit din SUA s-au gandit ca relatiile din mediul virtual le-ar putea ajuta in luarea deciziilor. Astfel, prietenii de pe retelele de socializare au devenit un indicator de baza in ochii bancherilor, scriu jurnalistii CNN.

Asa a luat nastere Lenddo, un soft dezvoltat in Filipine, program care iti gaseste prietenii de pe Facebook, care au intarzieri de plata la credite. Daca se intampla sa ai in lista de prieteni astfel de personaje, s-ar putea sa ai probleme si sa nu prezinti incredere pentru institutiile financiare. Mai mult, daca mai si tii legatura cu acesti prieteni, ai interactionat recent cu ei, s-ar putea sa pierzi definitiv orice sansa de a primi vreun imprumut.

“Oamenii au impresia ca-si pot da seama singuri cine sunt cei in care pot avea incredere, cei pe care se pot baza. Ei bine, noi am venit cu o noutate si un lucru mult mai sigur, in acelasi timp: putem sa masuram exact aceasta siguranta, prin calcule concrete”, explica Jeff Stewart, cofondator si CEO al Lenddo.

Reprezentantii unei alte firme, Kreditech, din Germania, de data aceasta, se lauda ca folosesc pana la 8.000 de indicatori cand vine vorba despre analiza istoricului unei persoane care solicita un imprumut. Mai mult, programul dezvoltat de Kreditech determina locul in care se afla debitorul in momentul completarii actelor de solicitare a creditului si verifica daca locatia corespunde sau nu cu domiciliul actual al personajului.

Indicatorii s-ar putea sa nu aiba vreo importanta anume in ochii multora dintre cei care vor sa se imprumute la banci, dar ei pot furniza o imagine buna despre aplicanti, crede Sebastian Diemer, cofondator la Kreditech.

Kabbage, o alta companie de acest gen, se foloseste de comportamentul de plata al clientilor pe Internet. Le verifica platile efectuate prin PayPal ori la magazinele online, ca eBay, si analizeaza comenzile anterioare – daca au cumparat sau nu produse aflate la promotie, adresele de livrare, modul de plata etc. Mai mult, Kabbage are o optiune prin care poate accesa conturile de Facebook si Twitter ale solicitantilor, de unde poate furniza si alte tipuri de date.

In prezent, cele mai multe dintre aceste firme IT sunt nisate pe diverse categorii de debitori. De pilda, Kabbage analizeaza proprietarii de IMM-uri, care vand, de regula, produse online, in timp ce Lenddo si Kreditech au in vedere persoanele cu venituri medii de pe pietele emergente, unde creditarea este destul de restrictionata.

Folosirea informatiilor cu caracter personal pentru a evalua riscul de creditare devine o strategie de masa, potrivit CNN. Start-up-urile mai sus mentionate au inceput deja sa-si vanda tehnologiile catre institutiile nationale din Rusia sau Cehia, de exemplu.

Exista insa si analisti financiari care considera ca datele facute publice pe Internet nu reprezinta, neaparat, o garantie cum ca persoanele respective isi vor plati sau nu la timp ratele.