Conform reprezentantilor companiei, sute de milioane de useri vor avea astfel un control sporit asupra limitarii celor care le urmaresc miscarile atunci cand navigheaza pe Internet.

Dezvoltatorii Firefox au anuntat luni ca au luat aceasta decizie, in ciuda opozitiei vehemente din partea grupurilor publicitare, care au argumentat ca monitorizarea este un factor cheie in livrarea de continut bine targetat si reclame direct orientate catre consumatori. Insa tehnologia care permite un mai bun control asupra datelor nu va fi disponibila decat peste luni de zile.

Reprezentantii Mozilla s-au aratat increzatori in progresele pe care le-au facut pana acum in limitarea plasarii “cookie-urilor” in browserele utilizatorilor. Cookie-urile sunt coduri pe care companiile care colecteaza date despre utilizatori le plaseaza in browsere, ca sa stranga mai multe informatii despre comportamentul online al acestora (de exemplu ce site este cel mai accesat lunar sau anual de pe un animit browser). Firefox va permite in continuare folosirea acestor coduri, atata timp cat utilizatorul isi va da acordul in mod expres unui site, sau daca acesta este vizitat in mod regulat, cum este cazul portalurilor de cumparaturi, social-media sau stiri.

“Incercam sa schimbam dinamica, pentru ca cei care monitorizeaza sa aiba un comportament mai bun”, spune Brendan Eich, seful departamentului de tehnologie de la Mozilla.

Potrivit NetMarketShare, browserul Firefox este folosit in prezent pe aproximativ 20% dintre computerele de birou.

Tehnologia pe care Mozilla vrea sa o implementeze nu este insa chiar o noutate in domeniu, browserul Safari, al celor de la Apple, reusind deja sa blocheze cookie-urile provenite de la terte parti, adica din acele site-uri pe care userii nu au ajuns in mod intentionat.

Mozilla, in schimb, si-a propus si o rafinare a programului in viitor, prin care cookie-urile de pe site-urile pe care utilizatorii le viziteaza in mod regulat, cum ar fi Facebook, sa fie la randul lor mai putin intruzive, asa incat urmarirea sa inceteze in momentul in care userul iese din cont sau intra pe alte site-uri.

Acestea sunt vesti imbucuratoare de la Mozilla. Arata ca exista o piata pentru cei care vor sa ofere consumatorilor discretie si sa le protejeze datele, acolo unde publicitarii nu o fac”, spune senatorul John D. Rockefeller.

Asa cum era de asteptat, publicitarii sunt foarte nemultumiti de decizie, spunand ca va duce la o scadere a comertului pe Internet, in special in cazul companiilor web care se bazeaza pe venitul adus de publicitatea targetata. Randall Rothenberg, presedintele Biroului de publicitate interactiva, si-a exprimat speranta ca va putea sa convinga pana la urma Mozilla sa renunte la planurile sale sau macar sa si le schimbe intr-o buna parte, inainte de lansarea pe piata a noii tehnologii.

Sunt miliarde si miliarde de dolari si zeci de mii de locuri de munca in joc in acest lant de productie”, a spus Rothenberg, care i-a numit pe dezvoltatorii browserului oligopoli cu o putere excesiva si ale caror decizii afecteaza bunul mers al Internetului.