In urma sondajului realizat pe un esantion de 802 adolescenti, cu varste cuprinse intre 12 si 17 ani, avand intrebari legate de obiceiurile de consum in mediul online, a rezultat ca acestia incep sa priveasca Facebook ca pe o "povara sociala".  

"Facebook este in continuare adanc integrat in viata cotidiana a adolescentilor, incat uneori este vazut ca pe un instrument si o obligatie, mai degraba decat ca o platforma noua si interesanta, dedicata tinerilor", se arata in raport.  

In timp ce 94% dintre adolescenti isi pastreaza conturile de Facebook, tot mai multi continua sa migreze catre Twitter si Instagram, care le ofera o mai mare posibilitate de exprimare.

Potrivit sondajului, 11% dintre cei intervievati au conturi pe Instagram, 5% pe Tumblr si 7% sunt activi pe Myspace.  

Facebook alimenteaza "dramatismul" si incurajeaza share-urile in exces, chiar daca este vorba de evenimente banale, din viata personala a utilizatorilor. Insa, contrar asteptarilor, tinerii nu doresc acest lucru.  

"Adolescentii impartasesc o gama larga de informatii despre ei insisi pe site-urile de social media. Intr-adevar, aceste site-uri sunt create pentru a incuraja impartasirea informatiilor si expansiunea retelelor. Cu toate astea, putini adolescenti se bucura de aceasta abordare extrem de deschisa din social media. In schimb, ajung sa ia masuri pentru a-si proteja si restrictiona profilurile, iar obiceiurile lor variaza puternic in functie de genul fiecaruia si marimea retelelor", se arata in document.  

Iata un comentariu al unui participant la focus grupul organizat de Pew:  

"Am cont pe Facebook, Tumblr si Twitter. Facebook si Twitter nu prea folosesc. Prefer sa ma uit pe Tumblr ca sa gasesc povesti interesante. Imi place acesta din urma pentru ca nu trebuie sa postez o anume imagine falsa despre mine si nu trebuie sa interactionez cu oamenii cu care nu vreau neaparat sa vorbesc".  

Marturia vine cum nu se poate mai bine pentru Yahoo!, care a achizitionat recent serviciul de blogging Tumblr pentru suma de 1,1 miliarde de dolari. Insusi creatorul sau, David Karp, spune ca nu il considera o retea sociala, ci mai mult un instrument tehnologic creativ, inrudit cu Adobe, Dell sau Apple.   

"Este o obsesie cu social media acum. Dar media de care ne bucuram este in special creata de o armata de dezvoltatori independenti", spune Karp. Acesta adauga ca cei 300 de milioane de oameni care ii viziteaza site-ul in fiecare luna, vin acolo "nu pentru ca prietenii lor sunt acolo, ci pentru ca acolo exista un continut pe care vor sa il consume si la care vor sa ia parte".  

Spre deosebire de competitorii sai, Facebook, Instagram sau YouTube, Tumblr mai are insa de lucrat la prezenta in topurile preferintelor utilizatorilor de telefoane mobile, acolo unde este mai putin vizibil.