"Consecinta verificarilor pe esantionul precedent din cele 30 de cazuri este ca avem o crestere a veniturilor declarate din surse, sa spunem, mai putin uzuale, cum ar fi dividende realizate in strainatate. Oamenii, vazand ca mai sunt si intrebati, sau ca prieteni sau oameni din cercul de afaceri sau din cercul relational au fost luati la intrebari, prefera sa inceapa sa declare. De fapt, derularea programului, care se va intinde si va fi o chestiune cu caracter permanent, dar care din pacate presupune parcurgerea unor proceduri extrem de laborioase, nu va avea ca rezultat principal constatarea unor venituri suplimentare atrase la bugetul statului. Principala consecinta pozitiva o constituie cresterea nivelului declarat al veniturilor de la momentul cand un astfel de program are impact in spatiul public", a declarat presedintele ANAF, Gelu Stefan Diaconu, pentru Mediafax.

Seful ANAF a mai spus ca institutia incepuse inspectia fiscala inclusiv la Dinu Patriciu, dar va renunta imediat la verificari, in urma decesului omului de afaceri.

"S-au demarat inspectiile fiscale intrand pe procedura propriu-zisa a verificarii pentru un numar de 11 cazuri, din care unul va fi inchis in viitorul imediat, ca urmare a decesului persoanei verificate. Va imaginati cine, nu?", a declarat Gelu Stefan Diaconu, fara sa precizeze numele respectivei persoane, mai scrie Mediafax.

ANAF nu poate prezenta detalii despre persoanele verificate decat in masura in care in urma verificarilor se constata fapte penale, iar dosarul este instrumentat de procurori si devine public.

"Nu stiu daca cunosc doua-trei nume dintre cei supusi verificarii. Intamplarea face ca pe unul il cunosc. E absolut inacceptabil, la o persoana cu un nivel al veniturilor care depaseste sau averi afisate care depasesc sute de milioane de euro sa constatam ca a platit statului roman, ca pesoana fizica, un impozit de 3.000 de lei. Este absolut socant. Cred ca a avut un impozitul local pe undeva la o garsoniera pe care o are pe numele lui", a mai spus Diaconu, referindu-se la o alta persoana, de aceasta data.

Seful Fiscului a adaugat ca pe esantionul precedent, verificat in 2013 -2014, veniturile declarate au crescut substantial, chiar daca ANAF nu a inceput inspectii fiscale, iar aceasta situatie demonstreaza ca scopul programului a fost atins, de crestere a gradului de conformare voluntara.

Pana la 40 de persoane vor fi verificate in fiecare judet

Diaconu a anuntat ca pana la finele anului vor fi selectate 200 de persoane dintr-un numar de 400 de propuneri pentru infiintarea serviciilor regionale de verificari fiscale. Cei selectati vor urma cursuri de pregatire profesionala specifica si isi vor incepe activitatea de la 1 ianuarie 2015.

"Vom selecta riguros, inclusiv cu verificari specifice altor autoritati ale statului. Aici, va puteti imagina, nu putem angrena persoane asupra carora planeaza unele suspiciuni legate de integritate, persoane care nu au un background profesional perfect", a continuat seful ANAF.

Serviciile regionale se vor subordona doar administrativ directiilor regionale ale Finantelor Publice, dar vor avea prin regulamentul de organizare si functionare un grad de autonomie sporit, urmand sa fie in directa coordonare metodologica a Directiei de Verficari Fiscale din cadrul ANAF central.

"In paralel vom finaliza esantioanele cu persoanele fizice in profil teritorial pentru care aplicarea criteriilor de selectivitate ne arata o discrepanta peste nivelul legal acceptat dintre veniturile obtinute si averea personala si veniturile declarate din evidentele noastre de date. Din acest esantion in profil teritorial la nivelul fiecarui judet se vor extrage intre 15 si 40 de cazuri pentru care se vor declansa verificarile preliminare. Acest numar este stabilit in functie de capacitatea administrativa de control a fiecarui regiuni si numarul de cazuri identificate in fiecare regiune. Una este Bucurestiul si una este regiunea Craiova", a adaugat Diaconu.

El a precizat ca verificarile asupra persoanelor fizice rezultate din esantionare vor fi efectuate de catre inspectori din cadrul serviciilor de verificari fiscale din afara judetului.

Primele discutii pentru infiintarea departamentului de control al marilor averi au avut loc in anul 2009, iar ulterior aceasta structura a facut obiectul planului de restructurare a ANAF convenit cu Banca Mondiala.