Platforma, denumita "Spatiul virtual privat", este dedicata deocamdata persoanelor fizice, in cadrul unui proiect pilot pentru Bucuresti si Ilfov, iar datele pot fi consultate 24 din 24 de ore. 

Cei care doresc sa aiba acces la informatii trebuie sa intre pe site-ul Agentiei Fiscale si sa isi deschida un cont personal. Insa doar cei care au si alte venituri in afara salariului pot parcurge online intregul proces.

Adrian Popescu, director IT in Ministerul Finantelor: "Angajatii cu un singur loc de munca, cum sunt eu, deoarece pentru noi nu s-a emis vreo decizie, va trebui sa folosim forma cealalta de inregistrare cu prezentarea la ghiseu."

"In 2015, intentionam sa extindem proiectul in toata tara, iar dupa ce-l extindem se vor adauga in Spatiul virtual privat si alte informatii, precum decizii de impunere pentru plati anticipate si pentru alte accesorii, somatii si titluri executorii. De asemenea, tot in 2015 vrem sa extindem programul si catre persoanele juridice, care se vor putea loga cu username si parola", a declarat luni, ministrul Finantelor Publice, Maria Ioana Petrescu, la lansarea platformei, la care a participat si premierul Victor Ponta.

Ea a aratat ca, in prezent, firmele isi pot verifica situatia fiscala doar daca detin un certificat digital de semnatura, care se obtine contra cost. 

Bugetul pentru acest program pilot a fost zero, potrivit ministrului, la care a lucrat o echipa mixta a ANAF si MFP, insa pentru extinderea la nivel national este nevoie de o infrastructura de servere. 

"Suntem in discutie cu Banca Mondiala pentru ca serverele pe care trebuie sa le trimita pentru modernizarea ANAF sa vina in timp util pentru acest program", a precizat Petrescu. 

Persoanele fizice pot efectua solicitarile online, dupa ce s-au autentificat in sistem, iar raspunsurile sunt primite tot in cadrul aplicatiei, intr-o sectiune de mesaje, cu documentele cerute atasate. Obligatiile de plata trimise de ANAF sunt valabile pentru ultima zi a lunii anterioare interogarii, iar deciziile de impunere se pot primi daca sunt emise dupa data punerii in functiune a sistemului.  Pentru angajatii care au venituri doar din contracte individuale de munca nu se emit decizii de impunere, astfel ca pentru inregistrarea in spatiul virtual identificarea lor trebuie facuta direct la ghiseul ANAF. 

Totodata, ANAF va pune la dispozitia contribuabilului serviciul "Buletinul informativ fiscal", inclusiv in perioada de aplicare a proiectului pilot, care va include informatii publice cu caracter fiscal, precum calendarul obligatiilor fiscale, noutati legislative, ghiduri fiscale, campanii derulate si comunicate de presa.

Premierul Ponta promite ca va rezolva curand si o alta problema importanta. Nu vom putea plati cu cardul impozitele catre Fisc mai devreme de anul viitor.