Din ele rezulta ca romanii au cumparat mult mai putini carburanti in primele trei luni ale acestui an, speriati atat de preturile mai mari, cat si de recesiunea care pare fara sfarsit. Cifrele seci ne arata ca, acum, populatia si companiile fac cam aceleasi economii la benzina si motorina, iar vanzarile de carburanti au scazut in primele trei luni ale acestui an cu 19%. 

“Chiar daca au fost dati afara, trimisi in concedii fara plata sau cu salariile taiate, marea majoritate a romanilor de rand a facut economii minime la carburanti. Oamenii au sperat ca economia isi mai revine si ca veniturile lor isi vor reveni si ele in cateva luni la nivelurile anterioare sau putin sub ele si ca atare au taiat foarte putin din cheltuielile considerate importante pentru confortul lor”, explica oficiali ai firmelor de distributie produse petroliere.

Ei adauga ca de abia in primul trimestru al acestui an, soferii au constientizat in intregime ca aceasta criza nu trece cu una, cu doua si au procedat in consecinta, cumparand mult mai putini carburanti.

Astfel, daca facem comparatie cu ultimul trimestru al anului trecut,  vanzarile de carburanti din Romania au scazut cu 19%, atat pentru persoane fizice, cat si pentru companii.

“Daca am compara primul trimestru din 2010 cu primul trimestru din 2009, scaderea este si mai dramatica minus 16% per total vanzari de carburanti. A fost un minus 7% la vanzarile la pompa catre soferii obisnuiti si minus 25% la companii adica vanzarile comerciale”, au mai explicat sursele citate.

Carburantii au inregistrat in acest an cele mai inalte niveluri de preturi atinse vreodata, dupa ce accizele au crescut semnificativ de la 1 ianuarie 2010. Astfel, preturile au ajuns la niveluri-record, in jur de 5,2 lei pe litru la sortimentele de carburanti cu cifra octanica mare. 

Companiile petroliere au facut eforturi ca sa tempereze scaderea vanzarilor din primele trei luni ale acestui an, de cele mai multe ori mergand pe deschiderea de noi statii.

De exemplu, Rompetrol si-a dezvoltat reteaua de distributie a carburantilor (statii proprii, Partener Rompetrol, statii Expres si baze interne) la 805 de unitati, in plus cu 25% fata de trimestrul I 2009.

“Vanzarile totale de carburanti aferente acestui segment (rafinare, n.red.) au fost de 640.000 de tone, in scadere cu aproximativ 16% fata de perioada similara din 2009, pe fondul unei cantitati totale de materii prime procesate de 950.000 de tone”, se arata in ultimul raport al Rompetrol.

Rezultatele afisate de aceasta companie sunt destul de interesante. Rompetrol a vandut cu 2% mai putini carburanti in primele trei luni ale anului, cu 6% mai mult in en-gros si cu 8% mai putin la pompe!

Masurile anuntate de autoritati privind reducerea salariilor, pensiilor si ajutoarelor de somaj vor avea cu siguranta un efect negativ asupra vanzarilor de carburanti, care insa nu poate fi deocamdata cuantificat, cred, de altfel, oficialii grupului Rompetrol.

"Ramurile industriei petroliere, in special cele de rafinare si distributie de carburanti, sunt in stransa legatura cu politicile economice impuse de guvern. Astfel, orice schimbare de ordin administrativ va avea un impact selectiv asupra acestor aspecte ale economiei, in functie de natura si de intensitatea lor. Daca unele masuri vizeaza reducerea salariilor, pensiilor si ajutoarelor de somaj, acestea se vor resimti cu siguranta in vanzarile de carburanti", au declarat reprezentantii Rompetrol.

Asta inseamna ca vom strange cureaua si mai mult!

Parerea pare a fi impartasita si de Petrom, singurul producator local de petrol si gaze, controlat de grupul petrolier austriac OMV, care anunta, citat de Ziarul Financiar, ca vanzarile de produse petroliere vor ramane in continuare sub presiune dupa ce compania a consemnat in primul trimestru al anului o scadere a cantitatilor vandute de 22%.

"Nivelul vanzarilor si al marjelor in activitatea de marketing se preconizeaza ca vor ramane sub presiune pana cand semnele de revigorare economica vor deveni mai vizibile. Economia Romaniei se estimeaza ca va stagna in 2010. Totusi, rata somajului va ramane probabil ridicata pe parcursul anului, sporind costurile cu protectia sociala suportate de stat. Reducerea asteptata a numarului de angajati din sectorul public va amplifica presiunea asupra ratei somajului", spun reprezentantii Petrom, potrivit ZF.

La OMV Petrom, liderul pietei de distributia carburanti din Romania, si compania care poate sa jongleze mai mult cu preturi avand acces singular la resursele interne de petrol, vanzarile totale au crescut cu 2% in primul trimestru.

Mai departe, si Constantin Tampiza, directorul general al Lukoil Romania, declara recent, tot pentru Ziarul Financiar, ca se pregateste pentru inca un an dificil care deja a debutat cu scaderi! 

Unde se duce barilul
 
Acum, barilul de petrol este tranzactionat pe bursele internationale la circa 80 de dolari si, avand in vedere ce se intampla in mai multe economii din zona euro, unii specialisti spun ca va scadea. 

Impactul crizei din Grecia va fi limitat, fiind improbabil ca pretul petrolului sa se reduca sub 65 de dolari pe baril, a declarat un oficial al OPEC participant la o conferinta in domeniul energiei, in Qatar.

"Nu ma astept ca pretul sa coboare sub nivelul de 65 de dolari pe baril", a aratat oficialul, care crede ca "criza economica din Europa va fi limitata si stapanita".
 
Pretul petrolului destinat pietei americane a scazut joi cu 2%, sub 74 dolari pe baril, la cel mai redus nivel din ultimele trei luni, iar cel al petrolului Brent a coborat la 80 de dolari pe baril, in urma informatiilor privind nivelul record al stocurilor de titei din Statele Unite.

Cresterea cererii de produse energetice la nivel mondial si optimismul privind tinerea sub control a crizei datoriilor in UE a dus la cresterea cotatiei petrolului Brent, de referinta la bursa din Londra, in trei din ultimele patru sedinte de tranzactionare.

Cum ne-am redus consumul de carburanti:

Primul trimestru din 2010 versus primul trimestru din 2009

Vanzari Scadere
Retail (la pompa) 7%
Comercial (catre companii) 25%
Total Piata 16%

Primul trimestru din 2010 versus ultimul trimestru din 2009

Vanzari Scadere
Retail 19%
Comercial 19%
Total Piata 19%
Sursa: companiile petroliere