In situatia de "taxati" sunt circa un milion de clienti, potrivit informatiilor incont.ro. Cu toate acestea, pana in prezent doar circa 200 dintre acestia au facut contestatii la ANCOM sau ANPC invocand clauza abuziva, in timp ce altii cativa au reziliat direct contractele, fara sa stea prea mult pe ganduri.

"Compania a subventionat serviciile de mentenanta pentru clientii cu facturi zero si la un moment dat s-a hotarat sa nu mai faca acest lucru. In acest sens a introdus o asa-numita taxa de mentenanta", au explicat pentru incont.ro oficialii RCS&RDS.

Mai mult decat atat, compania nu a dorit sa comenteze, pana in prezent, pe marginea numeroaselor intrebari transmise de incont.ro pe acest subiect.

"Nu putem sa spunem ca vom scoate taxa de mentenanta si nici ca analizam o astfel de posibilitate in acest moment", au mai spus sursele citate.

Intrebati, daca se conformeaza deciziilor ANCOM si ANPC si daca vor plati amenzile primite sau daca le vor contesta, oficialii RCS&RDS, de asemenea, nu au dorit sa comenteze pe marginea acestui subiect si nu au oferit niciun fel de alte informatii suplimentare.

Potrivit unor surse din interiorul companiei, RCS&RDS s-a confruntat dupa introducerea acestei taxe cu un val de rezilieri de contracte intrucat au fost clienti, care "s-au simtit furati", dupa cum s-ar fi exprimat.

"Nu cred ca au fost rezilieri mai mari de 100.000 de lei pana in prezent, dar atat persoane fizice, cat si persoane juridice au sunat si au cerut rezilierea contractelor intrucat taxa li s-a parut ilegala si nu au inteles de ce ar fi obligati peste noapte sa o plateasca si pe ce servicii. O parte dintre ei a refuzat plata intrucat au considerat ca taxa este abuziva", au mai spus sursele citate.

" Teoretic, explicatiile oficiale ale noastre trebuiau si trebuie sa fie: taxa a fost introdusa pentru momentul cand o sa aveti nevoie de service, astfel incat o echipa a companiei sa fie permanent gata sa intervina", au continuat acestea.

Pana in prezent, mai exact in perioada 1 iunie – 22 septembrie 2010, la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) au fost inregistrate 148 de petitii vizand taxa de mentenanta, perceputa de furnizorul de servicii RCS&RDS. Si ANCOM, autoritatea din Comunicatii, a adunat nemultumiri.

Ce spune ANPC?
RCS&RDS a incasat incepand cu 1 iunie 2010, in mod abuziv, un tarif nou pentru mentenanta, servicii accesorii si asociate, tarif care nu era prevazut in contracte, incalcandu-se astfel prevederile legale privind dreptul consumatorului „de a plati pentru produsele sau serviciile de care beneficiaza, sume stabilite cu exactitate, in prealabil; majorarea pretului, tarifului, taxelor, comisioanelor, dobanzilor, penalitatilor si a altor eventuale costuri, stabilite initial, este posibila numai cu acordul scris al consumatorului", se arata intr-un punct de vedere oficial al ANPC.

"Operatorul economic a incalcat obligatia de a notifica consumatorii in scris cu privire la orice modificare adusa prevederilor contractuale, referitoare la introducerea oricaror altor costuri, cu cel putin 30 de zile inainte de aplicarea acestora (in cazul de fata 1 mai 2010), incalcandu-se astfel prevederile legale privind protectia consumatorilor", puncteaza oficialii ANPC.

Potrivit lor, pentru nerespectarea preverilor legale in domeniul protectiei consumatorilor, in cazurile precizate anterior, cat si pentru alte deficiente constatate o data cu cele mentionate, in intervalul 1 iun – 22 sept 2010 "au fost aplicate 35 amenzi contraventionale in valoare totala de 143.000 lei".

Totodata, ANPC a dispus restituirea sumelor incasate fara temei legal si masura de notificare a consumatorilor cu privire la tariful nou introdus, cu informarea acestora asupra dreptului de reziliere a contractului in cazul in care nu sunt de acord cu acest tarif, precum si incheierea de acte aditionale pentru clientii care accepta sa plateasca respectivul tarif.

Este interesant de spus ca desi taxa exista de la 1 iunie si apare pe facturi, RCS&RDS nici acum nu a facut notificarile necesare, cerute de contracte, catre clienti cu privire la existenta ei, potrivit surselor citate.

Pana unde se poate ajunge?
"RCS & RDS trebuie sa se conformeze masurilor aplicate prin documentele de control, in termenele stabilite de acestea, in caz contrar, riscand sanctiuni sporite, putandu-se ajunge la suspendarea activitatii pana la intrarea in legalitate", au mai anuntat reprezentantii ANPC.

Ce spune ANCOM?

Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a primit, la randul sau, 24 de plangeri de la utilizatori care reclamau faptul ca RCS&RDS a introdus in factura o taxa care nu exista initial in contractele incheiate cu acest furnizor (taxa de mentenanta pentru serviciul de telefonie fixa, in valoare de 5 lei), fara sa fie informati in prealabil.

Potrivit ANCOM, furnizorii pot modifica contractul privind furnizarea de servicii de comunicatii electronice incheiat cu utilizatorii finali (fie prin introducerea unor tarife noi, fie prin majorarea tarifelor agreate initial), in functie de politica lor comerciala, numai cu respectarea obligatiei de a notifica fiecare utilizatori final cu cel putin 30 de zile inainte de operarea acestei modificari.

RCS&RDS ar fi trebuit sa mentioneze expres in cuprinsul notificarii dreptul clientului de a denunta unilateral contractul in cazul in care nu este de acord cu modificarile propuse, fara plata niciunei despagubiri.

Ca urmare a investigatiei derulate de aceasta autoritate, in data de 28 iunie 2010, ANCOM a transmis RCS&RDS o notificare privind intentia aplicarii sanctiunii, solicitand ca, in termen de 45 de zile, compania sa-si notifice toti abonatii cu privire la introducerea noului tarif.

Prin urmare, dupa expirarea termenului de 45 de zile acordat prin notificare, la data de 25 august 2010, ANCOM a efectuat un control la RCS & RDS in urma caruia a constatat ca furnizorul nu a pus in practica masurile solicitate prin notificare si a decis aplicarea sanctiunii contraventionale, a explicat pentru incont.ro presedintele ANCOM, Catalin Marinescu.

La data de 14 septembrie 2010, ANCOM a comunicat companiei in cauza ca primeste o amenda contraventionala in cuantum de 300.000 lei si a dispus si masuri de remediere a obligatiilor legale incalcate, care sa conduca la intrarea in legalitate a RCS&RDS.

"In cazul de fata, prin rezolutia de aplicare a sanctiunii transmisa RCS&RDS, a fost dispusa si masura restituirii sumelor aferente taxei de mentenanta catre abonatii care vor denunta contractul, prin urmare o parte a prejudiciului cauzat va fi recuperata in acest mod", a mai spus presedintele autoritatii.

Termenul maxim de restituire este de cel mult 30 de zile de la data rezilierii contractului.

"In plus, amenzile administrative pe zi de intarziere care vor fi aplicate in cazul in care RCS&RDS nu se va conforma masurilor dispuse vor avea, la randul lor, un caracter represiv", a adagta acesta.

Ce se poate face ca astfel de situatii sa nu mai apara?

Furnizorii de servicii de comunicatii electronice trebuie sa inteleaga ca au anumite obligatii, stabilite de legislatia in vigoare, in relatia cu utilizatorii si sa isi asume responsabilitatile ce le revin.

Pe de alta parte, utilizatorii trebuie sa-si cunoasca drepturile si sa reclame autoritatilor competente orice abuz din partea furnizorilor.

Ar mai trebui spus ca ANCOM a creat pe pagina sa de internet, www.ancom.org.ro, o sectiune dedicata utilizatorilor finali – Info Centru pentru consumatori, care ofera tuturor celor interesati informatii despre serviciile de comunicatii electronice, dar si despre drepturile pe care le au in raport cu furnizorii acestor servicii.

In loc de concluzie
Cum vi se pare comportamentul companiei? Au procedat corect autoritatile? Este suficient? Ce ar fi trebuit sa faca?

Ati mai fost pus in situatii de acest fel cu alti furnizori de servicii? Cum ati reactionat? Asteptam comentariile, intrebarile si sugestiile dumneavoastra in Sectiunea Comentarii de mai jos sau pe adresa [email protected].