Firma care a implementat un sistem similar de monitorizare a preturilor in Grecia, care a determinat o scadere a acestora cu 7%, a propus autoritatilor romane un ajutor similar, propunere care a fost, de altfel, si acceptata.

Cum va functiona sistemul?

Consumatorii vor putea compara preturile din magazine dintre ele foarte usor, nefiind necesar sa se deplaseze de la unul la altul si atunci cei care au preturi mari vor avea vanzari mai mici si vor fi obligati sa mai taie din ele, daca vor sa nu piarda bani.

Autoritatile spera ca vor creste concurenta dintre magazine in acest fel.

In plus, magazinele vor fi obligate sa informeze saptamanal Executivul cu privire la preturile pe care le practica la anumite categorii de produse si referitor la toate modificarile pe care le fac.

Mai mult decat atat, seful ANPC a explicat ca va fi mai usor pentru autoritate sa verifice neconcordantele dintre preturile afisate la raft si cele platite efectiv de client.

"Primim des reclamatii ca la casa sunt alte preturi decat cele de la raft. Prin faptul ca magazinele ne vor trimite preturile saptamanal, vom monitoriza mai bine aceste posibile derapaje", a mai spus Constantin Cerbulescu.

El a mai aratat ca o varianta luata in calcul este montarea unor monitoare cu touch screen in zonele cu mare trafic si pe care sa fie afisate preturile produselor din diverse magazine.

Romanii vor avea la dispozitie si un telefon gratuit ca sa reclame neconcordantele dintre preturi.

In a doua faza, proiectul ar urma sa fie extins la mai multe produse.

Ministrul Economiei, Adriean Videanu, a anuntat vineri ca vrea sa monitorizeze evolutia preturilor pe piata cu peste 1.400 de puncte de monitorizare, dupa un model implementat deja in Grecia si care la trei luni dupa aplicare a dus la reducerea preturilor cu 7%.

"Avem in evaluare la Ministerul Economiei un proiect «Observatorul preturilor». Vom monitoriza in peste 1.400 de puncte preturile, iar acolo unde vor fi derapaje va interveni Agentia pentru Protectia Consumatorului", declara, vineri,  Adriean Videanu.

El spunea atunci ca proiectul vizeaza monitorizarea preturilor tuturor produselor.

De la 1 iulie, preturile produselor si serviciilor din Romania au crescut in proportii diferite ca urmare a majorarii TVA de la 19 la 24%.

Peste 68% dintre comercianti au decis sa majoreze preturile si doar 31,71% au declarat ca le mentin nemodificate ca urmare a cresterii TVA la 24%, potrivit unui studiu recent realizat de firma Soft Mentor, specializata in furnizarea de solutii de gestiune pentru supermarket-uri si depozite.