"Pe masura ce temerile privind recesiunea se estompeaza, optimismul revine in randul mediului romanesc de afaceri. Directorii de companii din Romania sunt destul de optimisti cu privire la perspectivele pe termen scurt ale companiilor pe care le conduc, 43% dintre acestia declarand ca sunt foarte increzatori in capacitatea companiilor lor de a obtine venituri in crestere in urmatoarele 12 luni. Aceste rezultate sunt peste media raspunsurilor la nivelul Uniunii Europene, unde 40% dintre directorii generali s-au declarat increzatori in cresterea veniturilor companiilor lor in urmatorul an, dar directorii de companii din Romania sunt mai rezervati decat omologii lor la nivel global sau din Europa Centrala si de Est care au afirmat acest lucru in proportie de 48% si respectiv 53%", potrivit unui studiu PwC.

Studiul PwC se bazeaza pe rezultatele Global CEO Survey pentru Romania.

Aceste rezultate arata ca, pe termen mediu si lung, 70% dintre manageri sunt foarte increzatori in potentialul companiilor lor de majorare a veniturilor pentru urmatorii trei ani. Mangerii din Romania sunt mult mai increzatori decat directorii din pietele mature din Uniunea Europeana (47%).

"In ultimii doi ani, economia Romaniei a inceput un proces treptat de restructurare care o va pregati pentru dezvoltarea durabila. Directorii de companii au reinceput sa-si faca planuri pentru o perioada de crestere economica, mai degraba decat sa se concentreze pe supravietuirea in recesiune. Preocuparile legate de reducerea datoriilor si a costurilor au fost trecute in plan secund in vreme ce accentul cade acum pe intarirea pozitiei pe piata, pe dezvoltarea de noi produse care sa raspunda schimbarilor din comportamentul consumatorilor, pe managementul talentelor cheie si adaptarile strategice in structura organizatorica a organizatiei pentru a se adapta dinamicilor industriei din care fac parte", a spus country managing partner al PwC Romania, Vasile Iuga.

50% dintre directorii din Romania sustin ca dezvoltarea de noi produse si servicii reprezinta oportunitatea de crestere pentru piata romaneasca in urmatorul an.

"In ciuda recesiunii, Romania este departe de a fi devenit o piata supra-aglomerata. Exista in continuare foarte multe segmente de piata inca insuficient dezvoltate, iar in general tara sufera mai degraba de un deficit de oferta decat de un exces de cerere, fapt evidentiat in persistenta unui nivel ridicat al inflatiei", a explicat Iuga.

In plus, managerii de pe piata locala sunt dispusi sa-si dezvolte afacerile si in alte tari, dar se arata precauti in aceasta privinta, considerand ca cele mai bune perspective de crestere sunt pe pietele mai apropiate, indeosebi pe Piata Comuna europeana.

Totodata, 90% din directorii de companii au avut un plan de reducere a costurilor si de restructurare. Mai mult, potrivit autorilor studiului, astfel de activitati de restructurare ar putea fi adoptate si in urmatoarele 12 luni. 70% dintre managerii din Romania spun ca vor reduce in continuare costurile, iar 33% vor internaliza anumite procese.

2010 a fost un an destul de instabil din punct de vedere fiscal, un an in care autoritatile au fost nevoite sa ia mai multe masuri de ajustare fiscala.

Cu ce temeri se confrunta directorii de companii din Romania? Sursele de finantare, costurile energiei si potentialii noi competitori care intra pe piata.

"Ceea ce arata rezultatele editiei de anul acesta a Global CEO Survey, este faptul ca liderii de afaceri locali sunt constienti de faptul ca evolutiile economiei globale joaca un rol foarte important pentru parcursul economiei Romaniei. Mediul de afaceri autohton devine din ce in ce mai interconectat, nu doar cu Piata Comuna europeana, dar si cu economia globala, iar directorii de companii din Romania impartasesc unele dintre ingrijorarile si sperantele liderilor de afaceri de pretutindeni", a spus Vasile Iuga.

PwC asigura servicii de audit financiar, consultanta fiscala si pentru afaceri, specializate pe diferite sectoare.