Potrivit unor surse din ANAF, aceasta suma a fost platita de Petrom in contextul in care compania a inregistrat in contabilitate anumite cheltuieli care nu se incadreaza in categoria cheltuielilor deductibile.

"A fost un control de rutina prin care repre­zentantii ANAF au analizat documentele contabile pe mai multi ani de zile ale companiei. A fost un control de fond iar suma de fata nu este o amenda. In urma acestor controale anumite cheltuieli deductibile au fost considerate de catre inspectorii ANAF ca fiind nedeductibile. Compania a decis virarea acestei sume in cursul anului trecut", au explicat surse din Petrom, precizand ca suma nu a afectat compania tinand cont de rulajul mare al firmei.

Citeste continuarea pe www.zf.ro!

Fiscul a inceput miercuri inspectii fiscale inopinate la companiile petroliere, actiuni care vizeaza in principal modul de formare a preturilor, profitului impozabil si inregistrarea cheltuielilor in contabilitate, a declarat, joi, presedintele ANAF, Sorin Blejnar (foto).

"Sunt niste inspectii fiscale inopinate, pe anumite obiective, care vizeaza in principal modul de formare a preturilor, profitul impozabil si modul in care sunt inregistrate anumite cheltuieli in contabilitate", a spus Blejnar.

El a aratat ca, daca in urma acestor controale se vor constata nereguli, cum ar fi "mutari" de pe o firma afiliata pe o alta firma afiliata, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va declansa inspectie fiscala generala la compania respectiva.

"Deocamdata, nu am niste elemente foarte clare. Abia in cursul acestei dupa-amiezi i-am chemat pe colegii din control sa-mi prezinte un raport al principalelor constatari", a mai spus Blejnar.

Seful ANAF nu a precizat ce masuri ar putea fi luate in urma verificarilor, dar a amintit ca anul trecut, dupa finalizarea controlului la o anumita companie petroliera, autoritatea a impus acesteia plata unei sume de 55 milioane euro.

Combustibilii s-au scumpit cu aproape 3% in decembrie, astfel ca preturile au urcat anul trecut cu peste 15%, dupa ce in 2009 au fost majorate cu 13%, iar Guvernul a decis ca aceste cheltuieli sunt nedeductibile si in 2011.

Guvernatorul Bancii Nationale, Mugur Isarescu, a declarat, in luna noiembrie 2010, ca preturile combustibililor pe piata româneasca au o evolutie divergenta fata de principalii factori care ar trebui sa le influenteze, iar BNR nu intelege mecanismele care stau in spatele scumpirilor anuntate de producatori.

Ce a zis premierul Boc despre aceasta situatie?

Premierul Emil Boc a anuntat luni ca Guvernul poate introduce contramasuri specifice economiei de piata, precum impunerea unor impozite, impotriva producatorilor care cresc rapid si nejustificat pretul carburantilor.

El a precizat ca a solicitat Consiliului Concurentei sa verifice daca exista o situatie de monopol pe aceasta piata, cerând in acelasi timp Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) sa analizeze profitul companiilor din domeniu.

Scumpirea carburantilor pana aproape de 6 lei i-ar putea costa, si pe vanzatori, nu doar pe soferii exasperati! Statul vrea sa introduca impozite mai mari companiilor petroliere, dupa ce benzina sau motorina au ajuns sa coste in Romania mai mult decat in Occident.

Premierul a cerut ca Fiscul sa verifice ce se intampla cu profiturile in aceste afaceri. 

Ca raspuns la cresterea preturilor in benzinarii, Consiliul Concurentei a spus ca Romania poate aplica dupa modelul Rusiei sau Marii Britanii asa numita taxa "Robin Hood". Adica statul sa incaseze mai multi bani din profiturile petrolistilor!

"Cat timp este o masura care ii afecteaza pe toti cei de pe piata ea nu este anticoncurentiala ... Mereu citez Marea Britanie care a impus o taxa, considerand ca precedentul guvern privatizase prea ieftin firmele din utilitati si atunci au considerat ca trebuie sa taxeze firmele alea suplimentar", spune Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliul Concurentei.

Pe de alta parte, Fiscul suspecteaza ca o parte din companiile petroliere nu declara intregul castig realizat in Romania si, din contra, spun ca sunt pe pierdere...

"Vom verifica si daca sunt in pierdere fiscala care sunt cauzele pierderii fiscale... daca nu se muta cumva profitul in alta parte prin transfer", explica Dragos Bogdan, vicepresedinte al ANAF.

In Romania, pretul fara taxe al benzinei si motorinei ajunge sa fie mai mare decat in tari care nu au resurse de petrol, cum ar fi Bulgaria sau Austria si la acelasi nivel cu preturile din Germania.

In plus, motorina produsa la noi este mai scumpa decat in Franta sau Polonia, iar benzina are preturi mai mari decat in Suedia. Motivul pe care il invoca petrolistii: costurile mai mari pe care ei le au in Romania, dar analistii ii contrazic..

Prima ancheta pe piata carburantilor a inceput in 2005 dar nici pana acum nu a fost finalizata. 

Cum a inceput nebunia?

Guvernul poate introduce contramasuri specifice economiei de piata, precum impunerea unor impozite, impotriva producatorilor care cresc rapid si nejustificat pretul carburantilor, a declarat premierul Emil Boc.

In acest context, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a spus ca organismul de reglementare nu va respinge introducerea unei taxe speciale pentru companiile petroliere, daca Guvernul va decide o astfel de masura.

Emil Boc a precizat, la postul public de televiziune, ca a solicitat Consiliului Concurentei sa verifice daca exista o situatie de monopol pe această piata, cerand in acelasi timp Agentiei Nationale de Administrare Fiscală (ANAF) sa analizeze profitul companiilor din domeniu.

"Platim pretul politicii iresponsabile a Guvernului Nastase de privatizare a Petrom. Voi lua o decizie dupa ce voi afla rezultatele verificarilor", a mai spus Boc.

Citeste si Boc vrea sa puna frana la pretul benzinei!

"Nu am niciun motiv sa ma opun, nu ar fi o masura anticoncurentiala. Concurenta transnationala este treaba Comisiei Europene, Consiliul Concurentei se ocupa de cea interna. Pe tema preturilor la carburanti am avut o discutie luni cu premierul", a spus Bogdan Chiritoiu, intrebat despre taxa propusa de Emil Boc.

Seful Consiliului Concurentei a mai spus ca investigatia privind preturile la carburanti va fi finalizata pana la jumatatea anului. Potrivit acestuia, datele preliminare ale Consiliului arata ca firmele petroliere au respectat legea in privinta cresterii preturilor la carburanti.

Preturile au crescut de mai multe ori in ultima perioada, cea mai recenta majorare fiind efectuata la inceputul anului, din cauza cresterii accizelor.

Din cauza acestor majorari, soferii au ales o metoda inedita de protest – cumpara cantitati mici de benzina cu monede de un ban si cinci bani, ceea ce duce la blocarea benzinariilor.

Potrivit companiilor petroliere, preturile la pompa sunt influentate in principal de evolutia cotatiilor internationale ale petrolului si de evolutia cursului leu/dolar.

Dar preturile prea mari sunt cele care au declansat protestele in lant!

Accizele percepute in Romania sunt deocamdata sub nivelul celor din alte state UE, datorita unei perioade de tranzitie acordate de catre Comisia Europeana pentru atingerea nivelului minim obligatoriu.

Chiar si in aceste condiţii, pretul de distributie la benzina si motorina practicat in Romania este apropiat de cel pe care il platesc cetatenii din Luxemburg, Irlanda, Spania, Suedia si Austria, tari cu o putere de cumparare mult peste posibilitatile romanilor.

Citeste si  Pretul benzinei a sarit in aer! Nu mai gasesti carburanti sub 5 lei pe litru!

Tara Pret benzina(euro/litru) Pret motorina(euro/litru)
Austria   1,22   1,13
Belgia   1,48   1,21
Franta   1,39   1,18
Germania   1,37   1,17
Grecia   1,45   1,25