Într-un interviu acordat Agerpres, șeful ANOFM a spus că banii vor ajunge pentru toţi angajaţii trecuţi în şomaj tehnic, scopul fiind salvarea locurilor de muncă ale acestora de la desfiinţare.

El a apreciat că instituţia va plăti indemnizaţii de şomaj tehnic către angajatori începând din luna aprilie.

Imediat după ce angajatorii au suspendat contractele de muncă ale angajaţilor, în primă fază, la Ministerul Economiei, trebuie să facă o cerere de eliberare a Certificatului pentru Situaţii de Urgenţă, iar cu acel certificat, împreună cu cererea şi cu anexa angajaţilor care au contractul suspendat, depun aceste două documente, prin email, la ANOFM. Pentru cei care şi-au închis activităţile economice în urma deciziilor autorităţilor publice, certificatul emis de Ministerul Economiei este necesar, acest certificat este reglementat şi prin decretul prezidenţial, iar acest certificat reprezintă cea mai simplă măsură pe care poţi să o iei ca să poţi dovedi, iar ANOFM să poată plăti banii pentru aceste persoane care au fost afectate în mod direct de măsurile autorităţilor publice. Certificatul se va elibera foarte rapid, online, şi va face dovada că te afli în categoriile respective. Altfel ar fi fost aproape imposibil, nu aveai ce document să depui la ANOFM, că nu puteai să dovedeşti prin codul CAEN sau altceva, nu exista un document şi nici nu puteai să inventezi un document în afara decretului, deci vreau să spun că acest certificat e necesar şi nu va presupune o birocraţie în plus. Adică Ministerul Economiei, din declaraţiile ministrului, nu va face o analiză economică, contabilă, şi aşa mai departe, ci pur şi simplu va elibera documentul, pentru a avea o certificare că aceste companii se află în situaţiile de la articolul a din ordonanţă”, a spus Picu.

Citește și: Șomaj tehnic: ce companii pot beneficia de ajutor de la stat, ce angajați primesc indemnizația și în ce condiții

Potrivit șefului ANOFM, documentele pot fi depuse online, fără ca angajatorii să fie nevoiți să meargă la agențiile județene.

Fiecare judeţ are o adresă de email dedicată pentru acest proiect, este numele judeţului @anofm.gov.ro, spre exemplu braşov@anofm.gov.ro, sau caras-severin@anofm.gov.ro. Aceste cereri se pot depune începând cu data de 1 aprilie, pentru că plăţile se fac în luna respectivă (aprilie, n.r.) pentru luna trecută (martie, n.r.). Cererile nu trebuie depuse de azi. Cei care au început din trecut această procedură de suspendare a contractelor pot începe foarte uşor la firma respectivă, cererile nu trebuie depuse de azi. Mulţi dintre angajatori nu ştiu nici procedura iniţială, ce înseamnă de fapt suspendarea acestor contracte de muncă, sună să ne întrebe pur şi simplu ce înseamnă şomajul tehnic”, a explicat Picu.

Totodată, lista cu numele angajaților trebuie să aibă și o anexă în care trebuie să se precizeze salariul brut al angajatului, din care statul plătește 75%.

Citește și: Ghidul locurilor de muncă disponibile în criza COVID-19. Unde se fac angajări, când multe companii își trimit oamenii în șomaj tehnic

Documentele pot fi depuse începând din 1 aprilie. După depunerea documentelor, banii vor fi plătiţi angajatorului, iar angajatorul va plăti mai departe salariul angajatului.

Bine, şi de acum se pot lua informaţii prin e-mailul respectiv, acesta e pus deja la dispoziţie, dar ordonanţa spune foarte clar că se va plăti luna prezentă pentru luna trecută. Avem următorul caz - decretul a intrat în vigoare pe 16 martie, şi avem plăţile între 16 martie şi 31 martie, şi plăţile de pe 1 aprilie şi 15 aprilie. Şi atunci, pentru a beneficia de plata acestei jumătăţi de lună, angajatorii pot depune aceste cereri de pe 1 aprilie. Primele plăţi vor fi făcute în cel mai scurt timp. Ordonanţa vorbeşte de maxim 30 de zile. Noi ne vom îngriji să plătim foarte repede aceşti bani. 30 de zile este un termen maxim, nu minim, este un termen reglementat prin ordonanţă. Depinde foarte foarte mult şi de câte solicitări vor fi pe acest proiect. Una este să procesezi câteva zeci, sute de mii, alta este mai multe”, a spus șeful ANOFM.

Banii se vor plăti din bugetul asigurărilor de șomaj, care urmează să fie suplimentat de la bugetul de stat.

“Banii se vor plăti din bugetul asigurărilor de şomaj. Bugetul asigurărilor de şomaj este aprobat cu sumele respective pentru şomajul obişnuit şi alte cheltuieli. La prima rectificare, se vor adăuga în bugetul asigurărilor de şomaj bani de la bugetul de stat, de la Ministerul de Finanţe”, a mai spus Picu.

Acesta a dat asigurări că banii vor ajunge pentru toată lumea, iar agenția se așteaptă pentru plata unui milion de indemnizații pentru angajații trimiși în șomaj tehnic.

“Estimăm şi ne pregătim pentru până la un milion de persoane. Adică nu va fi o restricţie cu privire la buget, nu se vor plăti bani în funcţie de cât buget ai, ci banii vor fi pentru toată lumea. Nu ştim la această oră, după implementarea acestei măsuri pot creşte contractele suspendate şi nu avem o foarte clară cunoştinţă cu privire la câte contracte vor fi suspendate, dar noi ne pregătim să avem bani în buget chiar pentru mult mai mult decât 400.000 de contracte. Plus că rectificările se pot face, va fi o rectificare bugetară imediat şi vor mai urma dacă va fi nevoie. Ne pregătim să avem toţi banii necesari în bugetul asigurărilor de şomaj”, a explicat șeful ANOFM.