"Rata absenteismului in Romania, adica proportia zilelor de absenta din totalul zilelor lucratoare dintr-un an, a fost de 2,2% in 2015. Aceasta s-a tradus intr-un cost de 703 euro per angajat la nivelul pietei generale, costul absenteismului fiind mai scazut in retail (440 euro pe an per angajat) si mai mare in sectorul farmaceutic (1.132 euro per angajat), proportional cu remuneratia medie a personalului din fiecare sector", potrivit raportului.

Rata absenteismului din Romania, care include absentele nemotivate, cat si pe cele din motive medicale, este similara cu cea din tarile din regiune.  

"Cu toate acestea, absenteismul continua sa genereze costuri semnificative pentru organizatii. In acest context, devine din ce in ce mai importanta explorarea de catre angajatori a cauzelor acestuia, prin practici specifice de resurse umane (de exemplu, prin studii periodice de satisfactie a angajatilor), precum si prin dezvoltarea de programe tintite de combatere a absenteismului (de exemplu, programe de motivare sau programe care vizeaza starea de sanatate a angajatilor", a declarat Horatiu Cocheci, PwC Romania.  

Investitia financiara in programele de dezvoltare a angajatilor a crescut cu aproape 50% fata de anul precedent, desi numarul orelor dedicate a ramas constant (17 - 18 ore/angajat/an).

Cele mai multe ore de training/angajat au fost raportate de banci, iar investitiile cele mai mari in astfel de programe au fost facute de angajatorii din sectorul farmaceutic (peste 1.000 de euro/angajat).  

"Asistam la o regandire a programelor de training si dezvoltare, companiile preferand sa investeasca in programe mai scumpe, dar cu o rentabilitate mai mare pe termen lung", a precizat Nicoleta Dumitru, manager Servicii de Consultanta in Resurse Umane, PwC Romania.  

Studiul analizeaza si rentabilitatea capitalului uman (exprimata prin numarul de unitati monetare generate de un angajat pentru fiecare unitate monetara investita de companie in remuneratia sa), care se mentine la acelasi nivel cu cel din anul precedent (1,3).

Cu toate acestea, se reflecta o crestere a rentabilitatii in sectoarele retail si productie industriala, pe fondul unei performante financiare mai bune a companiilor participante (cresterea veniturilor).

Pe de alta parte, sectoarele bancar si farmaceutic s-au confruntat cu o scadere a rentabilitatii fortei de munca, pe fondul unei cresteri mai accelerate a costurilor in raport cu veniturile. 

Studiul prezinta date exhaustive referitoare la indicatori ai capitalului uman pe baza datelor colectate de la 64 de companii participante din cinci sectoare economice (industria farmaceutica, productie industriala, retail, banci si leasing financiar).