Ponderea supermarketurilor ca magazine principale a scazut de la 18% la 12%, in vreme ce magazinele traditionale au ramas la acelasi nivel cu anul precedent, cu aproximativ 17% din mentiunile celor chestionati.

Cumparaturi mai rare si mai strict planificate

Daca ne referim la frecventa de cumparare, aceasta se situeaza pe un trend descendent in toate tipurile de magazin, cu exceptia discounterilor, in timp ce sumele cheltuite au ramas relativ aceleasi, ceea ce inseamna ca romanii nu cheltuiesc neaparat mai putin comparativ cu 2008, dar se duc mai rar la cumparaturi.

Multi dintre cei chestionati spun ca stiu inainte de a intra in magazin ce vor sa achizitioneze. De asemenea, ei prefera sa mearga o singura data la cumparaturi pentru a lua tot ceea ce au nevoie. Foarte putini spun ca merg la shopping pentru a tine pasul cu moda sau pentru a se rasfata apeland la produse speciale.

Cumparatorilor din mediul urban le place ca personalul din magazin sa le dea atentie si sa incerce sa ii serveasca cat mai bine. In alegerea unui magazin criteriul cel mai important este calitatea si prospetimea produselor. Alte criterii care ii intereseaza sunt: curatenia din magazin si din imprejurimi, afisarea vizibila si corecta a preturilor sau raportul bun calitate – pret. Printre lucrurile care conteaza cel mai putin in alegerea magazinului preferat se numara existenta serviciilor aditionale (loc de joaca pentru copii, impachetare, pungi gratuite).

Jumatate dintre orasenii apeleaza la marci private

In ultimul an, marcile private au fost un subiect prezent mai mult in atentia producatorilor si retailerilor. Daca privim din perspectiva consumatorilor, in 2009 peste jumatate dintre locuitorii din mediul urban au cumparat produse apartinand marcilor private, categoriile preferate fiind dulciurile si mezelurile. Dintre acestia insa, doar 12% le achizitioneaza regulat.

Exista, pe de alta parte, un procent semnificativ dintre romani (in jur de 30%) care declara ca nu au auzit de acest tip de marci. Aceste date nu sunt semnificativ diferite fata de cele obtinute anul trecut, ceea ce inseamna ca nu au existat schimbari importante in utilizarea acestei categorii de produse in 2009. Respondentii percep in general diferenta de pret a marcilor private, dar cei mai multi nu considera ca acestea au o calitate scazuta care i-ar putea impiedica sa le cumpere.