In Romania, doar 45% dintre elevii din mediul rural termina scoala primara si ajung la gimnaziu. In Finlanda, 99,7% dintre copii urmeaza scoala obligatorie, adica noua clase.

In timp ce elevii romani inca mai invata in clasele in care am invatat si noi, si parintii nostri, si in bancile din care nu vedem decat ceafa colegului din fata, nordicii au clase moderne, vesele, in care copiii se simt ca acasa, iar profesorii sunt in mijloc, nu in fata lor.

Scolile finlandeze au libertatea totala in cheltuirea bugetului. Copiii lor primesc o masa bogata la pranz pana la 16 ani, iar ai nostri primesc un corn cu lapte in clasele I-IV. La ei nu exista reguli in ceea ce priveste numarul de copii intr-o clasa, iar fiecare profesor decide ce si cum sa predea.

Pana sa ajunga la catedra, finlandezii trebuie sa termine o facultate de cinci ani si un master de pedagogie, si nici asa nu au postul garantat. In functie de bilantul de la finalul anului, isi negociaza salariul cu directorul scolii. Elevii sunt incurajati sa studieze materiile care le plac si sa isi dezvolte calitatile personale. Iar daca elevii intampina probleme in intelegerea materiilor, un educator special le vine in ajutor.

Cei de la Educatie spun ca nu sunt bani ca sa avem un invatamant la nivelul nordicilor, dar vor sa preia exemplul. Specialistii finaldezi sunt asteptati sa vina in Romania si sa ii invete pe ai nostri cum ar trebui sa lucreze cu elevii.

Pana sa se shimbe, insa, profesorii nostri continua valul de studenti romani care pleaca in tarile nordice. Ce e rau pentru Romania e ca numai in ultimii sase ani ne-au plecat zeci de mii de specialisti.