Sa fii stewardesa nu este o meserie atat de usoar precum pare. Trebuie sa fii atenta pentru ca ai putea ajunge sa “te poti plimba” in toate colturile lumii chiar mai mult de 80 de ore pe luna, ceea ce inseamna dublu fata de programul de lucru al unui om obisnuit. Deci, trebuie sa iti placa chiar la nebunie ceea ce faci, pentru ca altfel ar putea sa ti se para obositor.

Insa, dincolo de mirajul calatoriilor nesfarsite si al sutelor si chiar miilor de euro ce pot fi castigate, oficialii operatorului aerian Blue Air au raspuns solicitarii www.incont.ro de a puncta cat mai clar cerintele, dar si provocarile acestui job.

Primele cerinte tin, dincolo de aspectul fizic placut, de capacitatile de comunicare si adaptare pe care le ai sau pe care trebuie sa "le cresti".

Nu uita ca trebuie sa stii in fiecare secunda “care este urmatorul pas”, “care este decizia ideala pentru pasageri”, sa fii comunicativa si sa ai spirit de echipa.

“Principalele trasaturi de personalitate care sunt absolut necesare, odata ce ai urcat la bordul unei aeronave, sunt: vigilenta, punctualitatea, atentia distributiva, seriozitatea, amabilitatea, operativitatea, acumularea constanta de noi cunostinte, devotamentul, implicarea profesionala, determinarea, perfectionarea, autocontrolul, spiritul de observatie”, explica oficialii operatorului aerian. E o lista care pare ca nu se mai termina, dar trebuie sa incerci sa corespunzi cat mai bine tuturor cerintelor.

Altfel, lucrurile par foarte simple la prima vedere. Trebuie sa ai peste 18 ani, sa fii sanatos si sa ai o diploma de bacalaureat.

Apoi, se mai complica putin. Ai nevoie de investitii initiale pentru ca nu este un job la care sa te gandesti maine si apoi aproape imediat sa te si poti duce la un interviu. Atentie: suma minima care trebuie investita este de aproximativ 3.400 de euro!

Pentru scolarizarea specifica, unul dintre operatorii autorizati este Scoala Superioara de Aviatie Civila. Mai întâi, se efectueaza cursurile teoretice. Inregistrarea la cursurile Scolii Superioare de Aviatie Civila (SSAvC) presupune: un examen medical, test de engleza - scris si oral - si examen la geografia Romaniei si a Europei.

Mai departe, trebuie spus ca nota minima de admitere este 7. Insa, cursurile SSAvC sunt intensive si dureaza 35 de zile. Pe de alta parte, cel putin o data pe saptamana se dau teste de verificare, la care trebuie sa iei tot peste nota 7.

Dupa terminarea cursurilor, urmeaza examene la sapte materii: legislatia aeronautica, medicina si prim-ajutor, meteorologie, coordonare pasageri si teoria zborului, geografie, cunoasterea aeronavei...

Dupa absolvirea examenelor, urmeaza cursurile practice pe un simulator de Boeing 737. Mai apoi, la intoarcerea in tara, urmeaza 20 ore de cunoastere pe aeronave de tip Boeing 737 si CRM (Crew Resource Management) si 20 de ore de zbor – partea practica.

Ultimul pas, care este poate si cel mai important, este reprezentat de examenul de licenta, la Autoritatea Aeronautica Civila Romana.

Trebuie retinut faptul ca ai nevoie de o licenta de zbor pentru fiecare tip de avion ca in caz de nevoie sa poti fii de real ajutor.

Inainte de data de expirare a valabilitatii licentei de zbor, instructorii de bord sunt programati la curs de recurenta, mai spun oficialii Blue Air, urmat de un examen scris si zbor de control, acestea sustinandu-se la operatorul aerian pentru care lucrrezi. La fiecare doi ani, examenul se sustine în cadrul A.A.C.R., urmat de zborul de control.

La ora actuala, Blue Air are angajati circa 200 de insotitori de bord, din 10% sunt baieti pentru ca aceasta este in general o meserie "predestinata" femeilor.

Media de varsta a insotitorilor de zbor de la Blue Air este de 26 de ani.

Cat iti ia ca sa ajungi o buna stewardesa si cat poti sa castigi

Daca ai trecut pe repede inainte peste tot ce scrie mai sus, vestesa buna este ca recapitulam cu tine! Asadar, pe scurt: Pregatirea de baza cuprinde 35 de zile de cursuri intensive, urmate de teste la sapte materii.

Apoi, se efectueaza 20 de ore de cunoastere a aeronavelor si 20 de ore de zbor. Dar peste aceasta pregatire initiala, statutul de bun steward nu poate fi atins decat prin cursuri de perfectionare continua. Toti insotitorii de zbor de la Blue Air si de la toate companiile aeriene care se respecta urmeaza cursuri de recurenta si stagii de perfectionare.

Totodata, sesiunile de simulator sunt o parte vitala a antrenamentului sunt efectuate de obicei la centre autorizate ale marilor companii aeriene ale lumii.

Nivelul salarial al unui insotitor de zbor angajat la o companie din Romania este asemanator cu media pe Europa, uneori putin mai ridicat. Minimum poti castiga in jur de 600 de euro si poti ajunge la cu mult peste o mie. De obicei, primesti cateva sute de euro pe cartea de munca si pentru restul primesti bani la fiecare zbor. In general, un zbor este platit cu minimum 50 de euro.

Daca te-am convins sa incepi sa te pregatesti pentru aceasta meserie, poate ar fi bine sa stii si ca in acest an de criza, cel putin Blue Air face angajari. Peste 70 de insotitori de zbor vor face parte pana la finele lui 2010 din echipa companiei aeriene.

Succes!