Candva preeriile erau deschise tuturor. Apoi au sosit fermierii care le-au ingradit. Cam acelasi lucru se intampla si cu Internetul: Apple, Amazon si Facebook ridica “cyber-garduri”, iar Google este lasat pe dinafara.

Internetul vechi pe care Google a prosperat este inca acolo, desigur, dar pe cale de disparitie. De multe ori zilele acestea,  multi au optat pentru Facebook sau versiunea privata a celor de la Amazon de pe net. Alteori, userii folosesc un smartphone si descarca o aplicatie, in loc de a folosi Google.

Investitorii deja s-au apucat sa parieze pe posibilii castigatori ai noului Internet: actiunile Amazon au crescut cu 11% de la inceputul anului, Apple se ridica cam cu aceleasi procente, in schimb Google e pe minus cu 13% fata de ce a realizat la inceputul lunii ianuarie 2012. Suntem inca in primele zile ale acestui trend pe termen lung, dar sentimentul este ca decalajul de performanta se va extinde anul acesta, iar declinul lent si lung al celor de la Google a inceput deja, scriu cei de la Time.

Ceea ce face ca aceste previziuni sa se apropie de adevar in cazul Google este faptul ca are prea putin de-a face cu tehnologia, in schimb absolut totul cu modelele de afaceri. Poti cumpara sau copia tehnologia, dar schimbarea unui model de business reprezinta cel mai greu lucru pentru orice companie. Modelul de afaceri Google şi aproape toate veniturile si profiturile firmei depind de Internetul ramas deschis. Cand noi cautam ceva pe Google, compania incaseaza miliarde din publicitate. In cazul in care vechiul internet se schimba, modul original de a face afaceri al celor de la Google isi va pierde valoarea.

Atunci cand Google a raportat rezultatele sale in urma cu doua saptamani, titlurile ziarelor s-au focusat pe cresterea cu 25% a veniturilor din trimestrul IV, comparativ cu anul trecut. Investitorii s-au axat insa pe scaderea costului pe click si pe faptul ca motorul de cautare al lui Larry Page nu va mai putea sa convinga advertaiserii. Principalul motiv pentru declinul din aceasta matrice extrem de importanta este cresterea concurentei din partea Facebook, Amazon si Apple.

Sa incepem cu Facebook, care a ridicat un „cyber-gard” in jurul celor peste 800 de milioane de  utilizatori si refuza astfel sa imparta orice informatie importanta cu Google. Acest lucru inseamna ca celebrele cautari Google nu mai sunt la fel de valoroase pentru agentiile de publicitate cum erau odata si mai ales de cand Facebook a crescut mare.

Amazon pregateste acelasi fel de "mancare" ca si Zuckerberg, dar cu o „pofta” mai mare. Amazon a luat sistemul de operare Android valabil la liber si l-a adaptat  pentru tableta sa Fire.  A ajuns sus la raftul cu software Google, cu alte cuvinte, in timp ce gigantul motor de cautare nu primeste nimic in schimb.

Pericolul pentru Google, cu alte cuvinte, este ca retelele sociale, smartphone-urile si tabletete ajung sa domine Internetul, iar sansa ca Google sa continue sa obtina venituri din publicitate pe cautari se va micsora, impreuna cu influenta companiei.

Da, Google are Android si  +, dar aceste arme ar putea sa nu-i fie de ajuns in lupta catre trecerea la Internetul nou.

Google +  e la distanta mare pe scala utilizatorilor fata de Facebook si nu prea sunt motive pentru care investitorii sa creada ca va prinde reteaua lui Zuckerber din urma. Sistemul de operare Android, de asemenea o incercare a celor de la Google de a construi propriul eco-sistem internet, este un succes mult mai vizibil. Cei mai multi comentatori se concentreaza pe cresterea rapida a Android, precum si pe faptul ca are o cota de piata mai mare decat iphone.

Dar sa nu pierdem din vedere un detaliu important: are Android  cota de piata, dar mai mult de jumatate din cautarile pe mobil provin de la utilizatorii de iPhone. A dezvoltat Google, Androidul, dar, spre deosebire de iPhone-ul lui Jobs, nu detine controlul in piata.

Detinatorii de licenta precum Samsung si HTC sunt capabili sa adapteze software-ul Android propriilor scopuri. Si companiile inteligente, precum Amazon, se "plimba" gratis pe Android in schimbul unor mici rasfaturi pentru Google. 

Da, Google este inca o forta. Chiar si castigurile sale dezamagitoare au fost uriase. Dar puterea castigurilor va atinge apogeul odata cu inchiderea frontierelor vechiului Internet, incheie jurnalistul Keith Woolcock de la Time.