Cel mai recent experiment al retelei de socializare pentru dezvoltarea de noi surse de venit a avut loc in Noua Zeelanda.

Facebook a testat acolo un serviciu denumit "Highlight", prin care utilizatorii pot plati o taxa de doi dolari neo-zeelandezi (1,53 dolari SUA) pentru o postare pentru a se asigura ca mesajul lor va fi scos in evidenta pe fluxurile prietenilor, scrie Wall Street Journal (WSJ), preluat de Mediafax.

Facebook atrage cea mai mare parte din venituri prin publicitatea online, in special servicii personalizate care afiseaza pe paginile vizitate de fiecare utilizator spoturi "la tinta", in functie de interesele acestuia, deduse de companie prin algoritme care iau in calcul orasul sau tara de domiciliu, unde calatoreste, ce site-uri viziteaza, cu cine este prieten, statutul social, varsta, sex si alte date relevante.

Unii analisti pun insa sub semnul intrebarii perspectivele de crestere a veniturilor retelei de socializare, aducand in discutie atat popularitatea tot mai mare a smartphone-urilor, ale caror ecrane relativ mici impiedica afisarea de spoturi sau bannere, precum si eficacitatea publicitatii prin Facebook.

Constructorul auto american General Motors (GM) a anuntat marti ca renunta la Facebook ca platforma de advertising, motivand decizia printr-o strategie de "rotatie" a mediilor de transmitere folosite de companie. Surse din industrie au declarat insa atunci in presa internationala ca decizia GM a fost motivata de ineficienta reclamelor transmise prin reteaua de socializare.

Fondatorul si directorul general al Facebook, Mark Zuckerberg, a evitat strategii de crestere a veniturilor care ar compromite "experienta utilizatorului".

Atat compania, cat si fondatorul ei, au afirmat in repetate randuri, cu fermitate, ca accesul utilizatorilor la reteaua de socializare este si va fi intotdeauna gratis, promisiune care se regaseste de altfel si pe pagina de start a site-ului Facebook.

Din februarie, cand a depus actele pentru oferta publica initiala, Facebook a luat in calcul mai multe idei de crestere a veniturilor, precum un magazin de aplicatii cu plata, reclame pe telefoane mobile sau cupoane de reduceri, potrivit WSJ.

Utilizatorii din Noua Zeelanda vizati de testul de saptamana trecuta au fost surprinsi de aparitia optiunii de a plati 2 dolari pe fiecare postare si nu s-au aratat entuziasmati de idee.

Contactat de WSJ, purtatorul de cuvant al Facebook a declarat ca reteaua testeaza constant noi servicii si functii.

Unii analisti cred ca Facebook se pregateste sa adopte o strategie de tip "freemium", o combinatie intre "free" (gratis) si premium, prin care utilizatorii ar avea acces gratuit la serviciile de baza, dar ar plati un abonament sau taxe specifice pentru anumite functii.