"Parcursul acestui proiect a fost unul din care avem multe de învăţat în ceea ce priveşte implementarea unui proiect de anvergură. Au existat multe blocaje şi probleme nesoluţionate la timp, care au împins cu mult termenul de finalizare. Din păcate, în România, construcţia obiectivelor de infrastructură depăşeşte, de cele mai multe ori, termenele contractuale. În cazul Lotului 1 din Sebeş - Turda, acesta trebuia finalizat în anul 2016. A fost aprobată o extensie de timp de doi ani şi iată că am ajuns în 2020 să dăm în trafic un obiectiv după şase ani de la semnarea contractului şi nici acum în integralitate", a declarat ministrul Lucian Bode, potrivit Agerpres.

El a adăugat că, pentru a fi eliminate toate blocajele din calea unui proiect, este nevoie de o "capacitate administrativă ridicată" a instituţiilor statului responsabile de implementarea acestor proiecte.

"Este vital să avem o colaborare eficientă între instituţiile statului implicate în avizarea şi derularea unui proiect pentru a nu ne mai întâlni cu situaţii în care relocarea a patru stâlpi de înaltă tensiune de pe amplasamentul unui obiectiv de infrastructură să dureze patru ani. A fost cazul, din păcate, aici, pe Lotul 1. (...). În iunie s-a reuşit eliminarea acestui blocaj de patru ani. Este inadmisibil şi nu mai putem tolera o asemenea colaborare defectuoasă între instituţiile statului care au obligaţia să colaboreze", a spus ministrul.

Lucian Bode a apreciat faptul că antreprenorul italian s-a "mobilizat exemplar" în ultimele săptămâni.

"Faptul că azi reuşim să dăm în trafic un obiectiv de infrastructură mare mult aşteptat de români, mă refer la Lotul 1 din A10 Sebeş - Turda, este rezultatul unei munci asidue, a unei implicări serioase din partea CNAIR, a antreprenorului, a subcontractorilor acestuia. (...). Concluzia este doar una: se poate şi în România să construim infrastructură de transport într-un ritm accelerat. Ultimele săptămâni pe Lotul 1 au fost intense. Antreprenorul s-a mobilizat exemplar", a susţinut ministrul.

În altă ordine de idei, ministrul a afirmat că pe cei peste 24 de kilometri din Lotul 2, dintre Alba Iulia şi Aiud, lucrurile "nu stau" aşa cum şi-ar fi dorit şi că acest coridor de transport va fi "finalizat în integralitate" în anul 2021.

"Îmi doresc (...) ca până la sfârşitul lunii mai, anul viitor, să recepţionăm în integralitate cei 41 de km de Autostradă (loturile 1 şi 2 - n.r.)", a conchis Bode.

Lotul 1 al Autostrăzii Sebeş-Turda, în lungime de 17 kilometri, este executat de Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Construcţii SRL. Valoarea lucrărilor se ridică la 541,739 milioane de lei, fără TVA. Stadiul fizic actual este de 92,60%, urmând ca în aprilie să fie finalizat contractul, potrivit informaţiilor postate pe site-ul CNAIR.

Stadiul fizic actual la Lotul 2, în lungime de 24,25 kilometri, este de 78,10%. Lucrările sunt executate de Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (Aktor S.A.) - SC Euro Construct Trading 98 SRL. Valoarea se ridică la 549 milioane de lei.

Ambele loturi sunt finanţate prin Fondul de coeziune (85%) şi din bugetul de stat (15%). Loturile 3 şi 4 ale Autostrăzii Sebeş - Turda au fost date în circulaţie în 2018. Lucrările au demarat în 2 decembrie 2014.