"Deja am inceput sa avem contacte cu posibili investitori. S-au prezentat investitori din Polonia si Cehia si sunt semnale ca si transportatori interni vor veni sa stea de vorba cu noi", a afirmat Zaharia la o dezbatere organizata de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), care detine integral CFR Marfa, pe tema privatizarii societatii.

Horatiu Buzatu, secretarul general adjunct al MTI, care coordoneaza activitatea CFR Marfa si privatizarea companiei, a declarat ca procesul de trecere in proprietate privata a operatorului de transport marfa se va face dupa o strategie "privita cu destule animozitati", care insa nu reprezinta documentul final, ci cadrul general, urmat de norme specifice.

"Ne dorim in primul rand maximarea pretului. Interesul nostru nu este sa scapam oricum de CFR Marfa, ci statul sa obtina cat mai mult din aceasta privatizare", a spus el.

Autoritatile vizeaza vanzarea integrala a pachetului de actiuni. Posibilitatea de a ceda o participatie partiala nu este fezabila, o analiza Deloitte aratand ca statul ar trebui fie sa vanda integral compania fie sa o lichideze, a spus oficialul MTI.

CFR Marfa are un capital de 56 milioane euro, active din bilant de circa 300 milioane euro, datorii de 450 milioane euro si pierderi anuale de 50 milioane euro. Vanzarea companiei de transport feroviar este una din conditiile asumate de Guvern prin acordul cu FMI.

Strategia de privatizare a CFR Marfa va fi aprobata in aceasta saptamana de guvern, potrivit ministrului Transporturilor, Ovidiu Silaghi.

MTI va fi mandatat sa vanda pachetul de actiuni reprezentand 100% din capitalul social al CFR Marfa prin licitatie cu strigare, cu criterii de precalificare a investitorilor, precum si pachetul care va fi detinut de statul roman in urma conversiei datoriilor societatii in actiuni si cel rezultat in urma cesiunii si compensarii datoriilor CFR Marfa catre CFR.

Pretul de pornire a licitatiei va fi stabilit de catre MTI pe baza unui raport de evaluare a CFR Marfa. Garantia de participare la licitatie va reprezenta 20% din valoarea nominala a pachetului de actiuni scos la vanzare, iar taxa de participare la licitatie pentru investitorii care depun documentele de participare va fi de 5% din valoarea nominala a pachetului de actiuni.

Asociatia Transportatorilor Feroviari din Romania (ATFER), care reuneste mai multe companii de transport feroviar, printre care Grup Feroviar Roman, Servtrans, Unifertrans, Transferoviar Grup, apreciaza ca privatizarea CFR Marfa se face "pe genunchi", iar procedura de vanzare va crea prejudicii insemnate atat statului, cat si operatorilor privati de transport.

Asociatia considera ca, in pofida declaratiilor oficiale de intentie cu privire la privatizarea CFR Marfa inca de acum cinci ani, in realitate procesul de privatizare a fost tot timpul in "adormire", neexistand o preocupare evidenta in realizarea acestuia.