Acum 90 de zile, toti sefii de la Transporturi sarbatoreau cel mai important si mai scump contract de autostrazi.

Prin notificarea trimisa miercuri, concesionarii Vinci Aktor ingroapa insa tot proiectul: "Vinci Concession, Vinci Construction Grand Projets, Aktor Concession si Aktor, actionand in calitate de investitori in baza contractului de concesiune, prin prezenta ia act si aproba incetarea contractului prin denuntarea unilaterala de catre concesionar si, in consecinta, toate societatile se considera eliberate de oricare dintre si toate obligatiile si/sau raspunderile in baza sau in legatura cu contractul de concesiune, cu efect imediat de la data transmiterii prezentei notificari".

Cu doua ore mai devreme, concesionarii plecau suparati de la Ministerul Transporturilor.

A fost o zi a surprizelor: si constructorii tronsonului Bucuresti - Ploiesti au trecut pe la Transporturi ca sa negocieze redeschiderea santierelor blocate. Printre ei si Costel Casuneanu, proaspat eliberat din arest.

Concesionarea tronsonului Comarnic - Brasov se anunta un succes, deoarece castigatorii licitatiei ar fi trebuit sa proiecteze, sa construiasca si sa intretina autostrada din fonduri proprii timp de 30 de ani, iar statul ar fi platit-o inapoi in rate.

Sefii Vinci Aktor au umblat in ultimele trei luni pe la banci si le-au spus celor de la Transporturi ca nu au gasit miliardul de euro de care aveau nevoie.

Fata de varianta adjudecata prin licitatie au mai cerut insa peste 50 de modificari, despre care oficialii de la Drumuri spun ca ar fi umflat contractul cu alte sute de milioane de euro.

Una peste alta, in acest moment toate santierele de autostrazi din Romania sunt oficial blocate.

Mai mult de jumatate din traseu, adica 30 de kilometri, va fi parcurs pe sub munte, prin tuneluri

Segmentul de autostrada Comarnic - Brasov, care se intinde pe 55 de kilometri, va avea patru statii de taxare, 6 tuneluri, doua parcari, 16 poduri si viaducte.

Viteza cu care se va circula pe aceasta portiune va fi de 120 km/h. Lucrarile vor dura pana in 2014, in 2015 fiind programata deschiderea. Taxa de autostrada va fi de 1 euro. Esti de acord sa platesti aceasta taxa? Scrie in sectiunea comentarii de mai jos!

Statiile de taxare vor fi amplasate in zonele Comarnic, Sinaia, Predeal si Rasnov, existand optiunea ulterioara a unei a cincea statii de taxare la Busteni. Vor fi si doua parcari, la kilometrul 7 dupa Comarnic si intre Predeal si Rasnov, la kilometrul 149.

Cele sase tuneluri vor avea o lungime totala de 30 de kilometri, cel mai lung avand 3,8 kilometri. De asemenea, vor fi 16 poduri si viaducte, in lungime totala de 8 kilometri. Doua dintre tuneluri vor facilita traversarea localitatilor Sinaia si Busteni, amplasearea celorlalte fiind in zonele Comarnic si Rasnov.

Soferii care vor circula pe tronsonul Comarnic-Brasov al Autostrazii Transilvania vor trebui sa plateasca o taxa de circa 4 lei (un euro, calculat la cursul BNR ). Consortiul Vinci-Aktor, concesionarul sectorului de autostrada in cauza, va percepe aceasta taxa imediat dupa darea in folosinta a tronsonului, dar nivelul acestia va putea creste dupa primul an.

Ministrul Radu Berceanu a semnat impreuna cu presedintele grupului francez Vinci si un reprezentant al companiei elene Aktor contractul de concesiune, pe 30 de ani, pentru tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov, proiectul urmand sa fie finalizat pana in ianuarie 2014.

Suma totala pe care statul roman o va plati in cei 30 de ani se ridica la 4,8 miliarde euro. Aceasta suma cuprinde: cheltuielile cu imprumutul principal (3.108 miliarde euro), cheltuielile cu imprumutul subordonat ( 670 milioane euro), cheltuieli legate de operare si intretinere (323 milioane euro), taxe, impozite si alte costuri financiare (584 milioane euro) si inflatia (146 milioane euro).

Ce se stie despre celelalte tronsoane de autostrada

Tronsonul de autostrada Bucuresti-Ploiesti va fi deschis circulatiei în iulie 2010 si va face legatura intre centurile Bucuresti si Ploiesti. Tronsonul Ploiesti-Comarnic nu a fost inca atribuit, insa tot consortiul Vinci-Aktor este de asteptat sa castige.

Segmentul de autostrada are o lungime de 48,6km, si un termen de 42 de luni de la inceperea lucrarilor. Primul troson, Campia Turzii-Gilau din Autostrada Transilvania (Brasov - Bors), a fost dat in folosinta in luna decembrie 2009. Costul segmentului a fost de 500 milioane euro pentru 42 de kilometri.

Planul Ministerului Transporturilor este ca in urmatoarea perioada sa fie pregatite, tot spre darea in concesiune, si constructia autostrazii Pitesti-Sibiu, dar si cea a centurii de autostrada a Capitalei.