Traian Basescu a venit neanuntat in tarana de pe santierul autostrazii. Prinsi ca in vacanta, sefii de santier au "inviorat" atmosfera cu indemnuri la harnicie. Unii cu matura, altii cu lopata si roaba, sa se vada ca e activitate.

Daca in capatul de la Ploiesti autostrada e gata, spre Bucuresti santierul e mai degraba un drum bun de carute. Presedintele nu a avut mare lucru de vazut din cauza prafului care se ridica pana la cer. Cu o exceptie, locul ales pentru declaratii. Toata lumea se angajeaza ca da gata pana la 31 decembrie chiar anul acesta.

"Ce va pot spune este ca, functie de stadiul lucrarii, era un numar suficient de utilaje pentru ca termenul sa fie realizat. Spre exemplu, pe primul tronson, unde lucrarea era mult mai avansata, sunt alte operatiuni. Pe penultimul tronson, unde lucrarea pare ramasa in urma, erau categoric suficiente utilaje ca sa prinda timpul din urma. Este de vazut insa daca ii va ajuta si natura ca in noiembrie- decembrie nu prea poti sa mai torni asfalt", a spus Traian Basescu.

Seful statului a mai adaugat ca nu va discuta cu constructorii, deoarece considera ca aceasta este "treaba ministrului Transporturilor".

"Desi, moral, ei toti sunt obligati fata de mine pentru ca eu am vrut ca si firmele romanesti sa isi creeze istoric de autostrada, sa poata participa la o licitatie, sa nu mai lucreze numai in subantrepriza la firmele straine. Deci au o obligatie morala fata de mine sa respecte termenul de 31.12", a declarat presedintele.

Intre Moara Vlasiei si Ploiesti au castigat lucrarile trei firme mari de drumuri de la noi. Presedintele recunoaste ca el a insistat ca romanii sa primeasca lucrarea. Nu avea de unde sa stie ca patronii se vor certa.

"Pana la urma s-a spart consortiul in trei contracte. Ma rog, treaba romaneasca! Sa speram ca vor reusi. Pana la urma, ar fi prima proba daca ne putem bizui pe constructori romani la constructia de autostrazi", a declarat seful statului.

Nu doar constructorii au tras de timp pe santier. Compania de drumuri a intarziat exproprierile doi ani pentru ca apoi sa plateasca lucrarile la fel. Chiar daca si criza da o mana de ajutor cu preturi mai mici la terenuri, statul nu e in stare sa profite si sa ia acum parcelele de care are nevoie, mai ales langa Bucuresti.

"Pana mai ieri, alaltaieri, aici preturile erau de 1.000 de euro / mp. Sa speram ca la anul vor gasi bani pentru exproprieri", a mai spus presedintele Romaniei

Dincolo de promisiuni si proiecte, acum se lucreaza cu santiere deschise la 62 de kilometri de autostrada. Vorbim despre tronsonul Medgidia - Constanta, terminat doar cu o banda pe sens si Arad - Timisoara. Ultimul va fi gata in termen pana la sfarsitul anului, insa autostrada catre mare intarzie cu doi ani pana in 2013. O nimica toata fata de autostrada Brasov Bors din care avem finalizati 52 de kilometri si numai visuri pentru restul de 300. Macar stim ca scapam de americanii de la Bechtel din 2012.

Tot astazi, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a anuntat ca va plati 138,62 milioane lei (32,8 milioane euro), fara TVA, consortiului romanesc Spedition UMB-Consitrans-Iptana pentru a moderniza doua tronsoane, in lungime totala de 103 kilometri, din DN 71 Baldana-Targoviste-Sinaia. 

Consortiul Spedition UMB-Consitrans-Iptana a castigat contractul prin licitatie, iar acesta a fost semnat luni cu CNADNR, prin Directia Regionala de Drumuri si Poduri Bucuresti. 

Contractul va fi finantat de la bugetul de stat si vizeaza servicii de proiectare, precum si executia tronsoanelor de la kilometrul 0 la 44+130, si de la kilometrul 51+041 la 109+905, se arata intr-un comunicat al CNADNR. 
Proiectarea va dura doua luni, executia zece luni, iar perioada de garantie va fi de zece ani.

Spedition UMB este controlata de omul de afaceri Dorin Umbrarescu.  Firma Consitrans Bucuresti a fost infiintata in 1991 si este detinuta de omul de afaceri Eduard Hanganu. IPTANA (Institutul de Proiectari Transporturi Auto, Navale si Aeriene) a fost implicata, printre altele, in calitate de proiectant sau consultant, la proiecte de infrastructura pentru porturile Constanta si Mangalia, Aeroporturile Henri Coanda, Sibiu si Bacau, dar si la mai multe sosele de centura.