Din campurile de la Cluj, americanii au plecat incet dar sigur in ultimele luni. Asta dupa ce au dat gata doar 52 de kilometri de la Campia Turzii la Gilau, pentru care au incasat de patru ori mai mult decat in Albania, adica peste 1,3 miliarde de euro.

Pretul corect este la noi asadar aproape 20 de milioane de euro pe kilometru. Profitul trage la Bechtel chiar si cand nu lucreaza. Vorbim despre factura lunara de un milion de euro, plus TVA pentru paza, chirii sau electricitate.

Statul roman plateste lunar companiei americane sume uriase de bani pentru mormane de piatra si pamant care asteapta sa fie mutate sau pentru fiare care ruginesc in structurile de beton.

Statul mai are datorii de 114 milioane de euro pentru lucrarile din 2010, asa ca americanii isi asteapta banii pe santierele din strainatate.

Ministerul Transporturilor incearca zilele acestea sa renegocieze din nou contractul total dezavantajos. Scenariile sunt trei. Unu - Bechtel continua sa stea si sa incaseze un milion si jumatate de euro fara sa faca nimic. Doi - le platim datoriile si revin la munca la preturile mari cu care ne-au obisnuit. Sau trei - rupem contractul cu riscurile de rigoare.

Desi multi si-ar dori rezilierea, adevarul este ca ar fi o catastrofa financiara cu penalitati de sute de milioane de euro pentru stat. Mai mult, timp de doi ani nu am avea voie sa redeschim lucrarile cu alt constructor.