Cu un profit anual de 2 miliarde de dolari, metroul din Hong kong este o afacere atipica fata de majoritatea celorlalte retele de transport in comun.

Metroul din New York, de exemplu, are mari probleme de finantare si va cheltui aproape 2,4 miliarde de dolari in 2015 pentru a-si acoperi datoriile.

Cum reuseste, insa, reteaua de transport in comun din Hong Kong sa se finanteze? In primul rand, este o retea impresionanta. Cu peste 5 milioane d ecalatori in fiecare zi, trenurile circula cu precizie elvetiana.

Desi biletele sunt foarte ieftine – intre 50 de centi si 3 dolari, banii proveniti din vanzarea acestora acopera 175% din costurile de operare ale sistemului.

Dar adevaratele profituri ale companiei vin dintr-o zona care nu are pre aare legatura cu transporturile – dezvoltare imobiliara. Mai mult de 50 de proprietati din Hong Kong sunt detinute, dezvoltate si administrate de MTI, inclusiv doi dintre cei mai inalti zgarie-nori din oras.

MTR are o relatie speciala cu guvernul din Hong Kong, care detine si majoritatea actiunilor companiei. Autoritatile pun la dispozitia companie terenuri gratis, pentru a fi folosite de compania de transporturi si ii permit acesteai sa dezvolte zonele de deasupra si din jurul statiilor de metrou.

Pana in prezent, MTR a construit 13 malluri deasupra statiilor sale. Anul trecut, chiriile in centrele comerciale au crescut cu 14%. In subteran, de asemenea, in fiecare statie sunt magazine, outlet-uri si restaurante care platesc la randul lor chirie companiei de transport in comun.

MTR exporta acum modelul sau de bunsiness si peste hotare. Are deja contracte incheiate cu companii din China, Marea Britanie, Suedia si Australia pentru a dezvolta proiecte asemanatoare.

“Se duc oriunde pot face profit. Nu exista prea mare concurenta pentru ei in restul lumii”, spune Tim Hau, profesor la Scoala de Economie si Finante din Hong Kong.