"Acolo a fost un cumul de probleme care pornesc de la proiectare, deci, lipsa studiilor geologice, un cumul. Se va face pe banii lor (reparatia - n.r.). Ieri (luni - n.r.) am avut o discutie cu ei, am convocat si conducerea mare a firmei din Italia. Le-am spus foarte clar ca tot ce se reface se reface pe banii lor", a afirmat ministrul, potrivit Agerpres.

Premierul Ponta l-a intrebat pe ministru daca lucrarile privind noul pod rutier de la Agigea, care face legatura intre DN39 si A4, au fost finalizate si i-a cerut sa prezinte o informare legata de faptul ca firma germana care a executat constructia a predat-o cu intarziere.  

"Inteleg, domnule ministru Matache, s-a terminat podul (de la Agigea - n.r.)? (...) Bun, poate faceti o informare asa cum faceti si cu autostrada Sibiu-Orastie la podul de la Constanta, o firma germana, nu, doar 10 luni intarziere. La Sibiu-Orastie cea mai mare firma italiana care ne-a lucrat prost si sper sa repare acum din banii lor", a spus Ponta.  

Premierul si-a exprimat speranta ca problemele legate de licitatiile la proiectele mari de infrastructura vor fi rezolvate prin adoptarea noului pachet legislativ privind achizitiile publice.  

"Avem inca o mare problema si sper sa rezolvam o parte din aceasta mare problema prin faptul ca, vineri, in prima lectura, dupa care saptamana viitoare pleaca la Parlament toate cele patru legi, pachetul de legi privind achizitiile publice. Adica poate pornim de la primul segment, de la partea de achizitii, si, dupa aceea, vedem cine castiga licitatiile. Pentru ca, repet, podul l-a facut o firma din Germania cu un an intarziere. Autostrada a facut-o o firma din Italia cu un an intarziere si prost a facut-o. Deci, poate ca prin legea achizitiilor putem sa facem sa castige doar firmele serioase, romanesti daca mai exista sau straine. Important este sa existe un sistem prin care sa-i selectam mai bine pe cei care fac investitiile publice", a subliniat Ponta.

Lucrarile la bucata de autostrada, acum demolata, se desfasoara prea lent, spun oficialii din CNADNR. Problema i-a atras si premierului atentia, el fiind dealtfel si cel care a mers primul pe cei 300 de metri de asfalt care nu mai exista. 

"Orastie Sibiu, cea mai mare firma italiana care ne-a lucrat prost, sper sa repare acum  din banii lor", a spus Ponta.

Italienii nu confirma insa. Saptamana viitoare, sunt asteptati la noi negocieri sefii cei mari din Italia.   

Intre timp, CNADNR vine cu explicatii suplimentare. Potrivit directorului general, peste stratul de argila trebuia pusa piatra sparta. Acest lucru ar fi consolidat terenul.   

Narcis Neaga, director CNADNR: "Proiectul a fost bun, greseala de executie. Ei au nu au stabilizat terenul de fundare. Noi avem poze din 2012, acum le-am obtinut cand exact in aceeasi portiune, nu exista stratul de asfalt, aparuse fisura. Avem de gand sa le cerem si pagubele pe care le produc ei prin non actiune."   

CNADNR are si un plan de rezerva, daca intr-un final reprezentantii din Italia vor refuza saptamana viitoare sa repare totul pe banii lor: "Vom face scrisori si spre ambasada si spre Bruxelles sa vada ce a facut aceasta companie", a spus Neaga.  

Guvernul se gandeste sa schimbe legea achizitiilor publice, astfel ca nu va mai fi luata in considerare doar oferta cea mai ieftina. De pilda, companiile cu care a avut statul probleme ar putea fi depunctate la licitatie. In plus, statul vrea sa limiteze perioada in care vor fi rezolvate contestatiile la 50 de zile. In prezent rezolvarea unei contestatii poate dura si 2 ani, timp in care nu se construieste nimic. 

Autostrada Sibiu - Orastie, demolata saptamana trecuta, se putea prabusi in orice moment, iar autoritatile stiau asta, sustin specialistii in infrastructura, potrivit StirileProTv. Pe de alta parte, seful PSD a declarat ca ar fi fost vorba despre o eroare de proiectare. Il contrazic insa mai multe rapoarte ale constructorului. Acestea arata ca au existat presiuni din partea companiei de drumuri ca soseaua sa fie inaugurata in noiembrie anul trecut in timpul campaniei electorale.

Pe 14 noiembrie, cu doua zile inaintea turului al doilea al alegerilor prezidentiale, Victor Ponta inaugura Autostrada Sibiu-Orastie: "Din fericire, compania care a lucrat aici s-a tinut de cuvant. Si noi ne tinem de cuvant in sensul ca am pus la dispozitie toti banii si, acum, intre Sibiu si Deva nu mai trebuie sa mergi pe autostrada, te dai jos pe drum, iar si te urci pe autostrada. Se merge direct asa cum este in Occident".

Astazi, autostrada este inchisa din cauza alunecarilor de teren, dupa ce s-a descoperit ca fusese construita pe o perna de apa. 

Constructorul a demolat deja tronsonul cu probleme intins pe 200 de metri, insa specialistii in infrastructura sustin ca atat Compania de Drumuri, care a deschis autostrada pentru circulatie, cat si constructorul, care predase lucrarea, stiau ca se va prabusi.

Mihai Alexandru Craciun, specialist in infrastructura: "Inca din 20012-2013 noi faceam filmari aeriene si vedeam foarte bine cum se dezvolta alunecari si cum solutiile sunt mai mult empirice decat atent proiectate. S-a ignorat calitatea proasta a terenului si faptul ca trebuiau consolidari cu coloane de beton///practic se construia o autostrada pe nisip cum se vede acum"

Mai multe rapoarte interne si note trimise de constructor catre Compania de Drumuri vorbesc de presiuni "persistente si puternice care ar fi fost facute de CNADNR ca autostrada sa fie deschisa la inceputul lunii noiembrie". Atunci, constructorul era deja in intarziere cu cateva luni. 

Mihai Alexandru Craciun, specialist in infrastructura: "Si constructorul si CNADNR au gresit. Normal ca acum cand problema a devenit publica fiecare incearca sa ascunda propriile greseli si sa o mute in curtea celuilalt. Da, au fost presati sa deschida pe 14 noiembrie, dar aceste presiuni au venit abia in 2014"

In timp ce ministrul Transporturilor i-a convocat marti pe proiectanti, constructor si sefii CNADNR ca sa gaseasca o solutie, presedintele PSD, Liviu Dragnea sustine ca autoritatile au fost luate prin surprindere de surparea autostrazii.

Liviu Dragnea, presedintele PSD: "Am avut o discutie cu domnul Iulian Matache. Mi-a spus ca acolo ar fi o greseala de proiectare. Nu e bine, ca sa nu spun altceva. "

Daca nu se incheie toate lucrarile pana la 31 decembrie 2015, Romania trebuie, potrivit contractului cu finantare europeana, sa inapoieze toti bani primiti de la Comisia Europeana pentru toata autostrada Sibiu Nadlac. Adica peste 500 de milioane de euro.