Sanctiunea reprezinta un record la nivelul Uniunii Europene. Investigatia a fost inceputa in 2005 si reluata in 2009. 

Autoritatea de reglementare investigheaza cele mai mari sase companii petroliere din Romania, respectiv OMV, Petrom, Rompetrol, MOL, Agip si Lukoil, avand suspiciuni ca acestea s-au inteles in 2008 sa retraga de pe piata un sortiment de benzina. 

Cifrele de afaceri cumulate in 2010 ale companiilor OMV Petrom Marketing, OMV Petrom, Rompetrol Downstream, ENI Romania, MOL Romania Petroleum Products si Lukoil Romania totalizeaza 32,4 miliarde de lei, astfel ca valoarea totala a sanctiunilor este de aproximativ un miliard de lei. 

"Raportul distinge intre companii. Sunt diferente intre faptele comise de companiile investigate, iar legea spune ca initiatorul (unui comportament anticoncurential - n.r.) va fi sanctionat mai sever", a declarat la sfarsitul lunii decembrie presedintele institutiei, Bogdan Chiritoiu, dupa audierea reprezentantilor legali ai companiilor investigate. 

Cea mai mare sanctiune pe care o poate aplica Consiliul Concurentei unei companii este amendarea cu echivalentul a 10% din cifra de afaceri. 

"Raportul nu recomanda aplicarea amenzii maxime pentru vreo companie implicata, plenul insa poate decide acest lucru. Practica arata, insa, ca decizia plenului nu poate fi foarte diferita de ceea ce scrie in raport", a spus Chiritoiu saptamana trecuta, potrivit Mediafax.

Cum reactioneaza petrolistii

Rompetrol Downstream, membra a Grupului Rompetrol, a fost surprinsa de decizia Consiliului Concurentei de sanctionare a companiei pentru retragerea de la comercializare a produsului Premium E4, sustine compania intr-un comunicat.

"Consideram ca, in ceea ce priveste Rompetrol Downstream, concluziile raportului de investigatie au fost total nejustificate si nedovedite, iar decizia Consiliului Concurentei de sanctionare este, in egala masura, nelegala si neintemeiata. Activitatile comerciale desfasurate de Rompetrol Downstream au fost efectuate intotdeauna in stricta conformitate cu dispozitiile legale. Rompetrol nu a fost informata cu privire la existenta unui plan comun de retragere de la comercializare a sortimentului de benzina Premium E4 si nici nu a aprobat expres sau tacit un asemenea plan comun", se arata in comunicatul companiei petroliere.

"Comportamentul pe piata al Rompetrol a fost intotdeauna unul independent si a vizat exclusiv respectarea prevederilor legale care impuneau comercializarea acestui sortiment pana la 1 ianuarie 2009 si trecerea ulterioara la productia de carburanti care respecta normele Euro 5. Grupul Rompetrol a decis sistarea productiei sortimentului de benzina Premium E4 in luna noiembrie 2008, cu mentiunea ca, practic comercializarea acestuia a continuat pana la epuizarea efectiva a stocurilor", se adauga in comunicat.

Rompetrol Downstream este decisa sa conteste in instanta decizia Consiliului Concurentei.

Si companiile din grupul Petrom vor contesta in instanta amenda Consiliului Concurentei, dupa ce au fost sanctionate cu 503,8 milioane lei, suma reprezentand peste 57% din amenzile aplicate celor sase companii petroliere, de 880,5 milioane lei.

Petrom a fost amendata cu 366,53 milioane lei, iar OMV Petrom Marketing a fost sanctionata cu 137,28 milioane lei, potrivit unui comunicat transmis de Petrom Bursei de Valori Bucuresti (BVB).

Amenda pentru Petrom reprezinta 2,62% din cifra neta de afaceri inregistrata in 2010, de 13,953 miliarde lei, iar in cazul OMV Petrom Marketing reprezinta 3% din cifra de afaceri din 2010, de 4,576 miliarde lei.

"Petrom si OMV Petrom Marketing considera sanctiunile aplicate ca fiind nejustificate si vor contesta in instanta decizia Consiliului Concurentei", se arata in comunicat.

Si MOL Romania va contesta in instanta amenda de 80,27 milioane de lei (18,5 milioane de euro), reprezentand 3% din cifra de afaceri, primita de la Consiliul Concurentei.

"MOL Romania va depune o cerere pentru suspendarea executiei deciziei si o va contesta la Curte de Apel Bucuresti in termen de 30 de zile de la comunicare, conform legislatiei locale", se arata intr-un comunicat al MOL.

Referitor la retragerea de pe piata a benzinei Eco Premium, MOL precizeaza ca grupul ungar, care controleaza compania din Romania, a renuntat la productia de bezina cu aditivi metalici inca din octombrie 2004. Ulterior, MOL a cumparat de la distribuitori sau producatori locali toata cantitatea de benzina ECO Premium comercializata in reteaua companiei. Vanzarile de benzina din acest sortiment s-au aflat in scadere pana in 2008, corespunzator unui numar mai mic de masini vechi care foloseau ECO Premium.

"Retragerea ECO Premium din portofoliul de combustibili a fost o decizie individuala de afaceri si nu rezultatul unui acord anticoncurential si concertat", se arata in comunicatul MOL.