In primul rand, pentru ca benzina si motorina sunt legate direct ca si preturi de cotatiile produselor petroliere si nu de cele ale petrolului.

"Sa vedem cum evolueaza benzina si motorina pe pietele internationale si o sa scadem preturile daca este cazul", spune unul dintre petrolistii intrebati.

Intre timp, in benzinarii, romanii scot din buzunar cei mai multi bani, istoric vorbind, ca sa-si faca plinul dorit. Acest lucru fiind valabil pentru cei care isi mai permit sa faca un plin.

Pretul petrolului Brent a scazut marti cu peste cinci dolari, la 108,39 dolari pe baril, in conditiile in care agravarea crizei nucleare din Japonia, provocata de cutremurul si valul tsunami de vineri, a amplificat reticenta la risc a investitorilor, transmite Reuters, preluat de Mediafax.

De altfel, un nou cutremur cu magnitudinea de 6,2 s-a produs marti in Japonia, la cateva ore dupa ce Agentia nucleara franceza a evaluat criza nucleara japoneza de nivelul 6 pe scara INES a accidentelor atomice, de la unu la sapte. Accidentul de la Cernobal din 1986 a fost de gravitate sapte.

Teoretic, ce se intampla acum in Japonia ajuta pretul international al petrolului sa coboare si mai mult si indirect ar putea ajunge sa ieftineasca si carburantii din Romania. Cu ce pret nu este cazul sa intram aici in astfel de discutii.

Care sunt explicatiile?

Cererea de petrol din Japonia, al treilea mare consumator de titei la nivel mondial, este probabil sa scada pe termen scurt, din cauza blocajelor de productie si din transporturi.

Ulterior, cererea ar putea creste, fiind posibil ca tara sa inlocuiasca centralele nucleare cu cele pe petrol, in timpul reconstructiei.

Acest lucru va avea iarasi un impact foarte mare asupra pretului daca se va intampla...

Sa revenim insa la situatia din Romania.

Oficialii OMV Petrom, liderul pietei interne de distributie carburanti, au declarat pentru incont.ro ca analizeaza cotatiile produselor petroliere si vor lua o decizie in consecinta daca situatia o va cere.

"Preturile Petrom au o evolutie dinamica bazata pe cotatiile internationale la produse petroliere, competitia de pe piata si politica fiscala. Politica de preturi a Petrom este una moderata, care reflecta trendul cotatiilor internationale si nu varfurile", argumenteaza reprezentantii Petrom.

AIE: Europenii se reorienteaza spre masinile pe benzina, in detrimentul celor pe motorina

Europenii se reorienteaza spre masinile pe benzina, dupa cativa ani in care au fost populare vehiculele pe motorina, potrivit unui studiu al Agentiei Internationale pentru Energie (AIE).

"In ultimii doi ani, flota de vehicule din Europa a inregistrat evolutii interesante, care daca s-ar mentine pe termen lung ar putea eventual modifica structura cererii de produse petroliere pe continent. In 2009, pentru prima data din 2003, cota inmatricularilor de masini diesel a scazut sub 50% din total, respectiv 46,3%, pentru cele cinci piete principale - Franta, Germania, Italia, Spania si Marea Britanie", se arata in raportul lunar al AIE, citat de Reuters.

Evolutia este explicabila partial prin costurile mai mari la umplerea unui rezervor cu motorina. In plus, inasprirea reglementarilor de mediu ar putea creste cu pana la 5% pretul masinilor diesel noi, conform AIE.

Industria de rafinare din Europa va fi afectata de reducerea interesului pentru masinile pe motorina, insa impactul nu trebuie exagerat, au afirmat specialistii agentiei.

Aproximativ doua treimi din flota de masini aflate in uz in Europa functioneaza pe baza de benzina. In Franta si Spania insa masinile pe motorina depasesc usor 50% din parcul auto.

AIE:Ritmul de crestere a economiei globale va scadea daca pretul petrolului ramane la nivelul actual

Agentia Internationala a Energiei (AIE) apreciaza ca avansul economiei globale va incetini semnificativ daca pretul petrolului ramane la actualele niveluri ridicate, transmite AFP.

"Daca preturile se mentin la nivelurile din prezent sau cresc, economia mondiala ar putea incetini semnificativ din septembrie 2011 sau chiar mai devreme. Evaluarea impactului preturilor este, insa, dificil de facut", mentioneaza AIE intr-un raport lunar.

Agentia mentioneaza studii potrivit carora o majorare de 10% a cotatiilor titeiului are un impact de 0,2-0,7 puncte procentuale asupra Produsului Intern Brut (PIB) dupa un an si de pana la 1,4% dupa doi ani.

Preturile actuale ale petrolului sunt cu 50% peste cele din 2009-2010.

Erste: Pretul petrolului va creste pana la 150 de dolari pe baril

Pretul petrolului nu reflecta inca pe deplin instabilitatea din Orientul Mijlociu si va continua sa creasca pana la nivelul de 150 dolari pe baril, insa in a doua parte a anului va incepe sa scada, pana la o medie anuala de 124 dolari, apreciaza analistii Erste Group.

"Evenimentele politice care au loc in unele tari arabe reprezinta cel mai important factor al instabilitatii. Deocamdata, acesta nu se reflecta inca pe deplin in preturi. Nu cred ca situatia se va stabiliza prea curand", afirma Ronald Stoferle, analist in sectorul materiilor prime din Erste Group.

Pretul record de 147 dolari pe baril a fost atins petru prima si singura data in 2008, din cauza tensiunilor legate de programul nuclear derulat de Iran.

Sursa citata arata ca daca productia de petrol va fi intrerupta in Libia sau Algeria, chiar si pe perioade sucrte, rezervele Arabiei Saudite vor fi epuizate.

Analistii departamentului de cercetare al Erste Group preconizeaza un pret mediu de 124 dolari pe baril pentru petrolul Brent in 2011.

In opinia analistilor de la Erste Group, Arabia Saudita prezinta cel mai mare risc de declansare a unei cresteri abrupte a pretului petrolului pana la peste 200 dolari pe baril, atat pentru ca daca situatia sociala si politica s-ar inrautati, aceasta tara nu ar reusi sa creasca rapid capacitatile de rafinare, cat si din cauza ca exista riscul unui blocaj pe cele mai importante rute de transport al petrolului.

"Credem ca majoritatea riscurilor se afla la un punct maxim in ceea ce priveste pretul petrolului", potrivit lui Stoferle.

Pe de alta parte, avand in vedere ca 64 de tari au atins deja rata sustenabila maxima de extractie a petrolului, gazele naturale, in special cele sist, vor avea un rol tot mai important, iar activitati masive de explorare a acestui tip de combustibil vor fi derulate in Polonia si Ucraina.

"Exploatarea rezervelor de gaz de sist din Europa va dobandi o importanta enorma", estimeaza Stoferle.