Potrivit celor mai recente date, companiile feroviare de stat inregistreaza datorii de 1,2 miliarde lei catre furnizorii de electricitate si penalitati de 900 milioane lei.

Imprumutul pentru CFR Infrastructura, prevazut in ultima scrisoare de intentie convenita de Guvern cu FMI si obtinuta de Mediafax, va fi acordat sub forma unui "imprumut punte", care va fi inlocuit pana la sfarsitul lunii octombrie de un imprumut garantat de stat.

"Vom continua sa cautam sa identificam masuri aditionale de crestere a veniturilor si reducere a costurilor, inclusiv prin aplicarea standardelor de cost, pentru a imbunatati in continuare pozitia financiara a intreprinderilor de stat din sectorul transporturi. Ca actiune prealabila, Guvernul va acorda un imprumut punte pentru eliminarea arieratelor CFR Infrastructura catre furnizorii privati de energie si va emite o ordonanta pentru anularea penalitatilor si plata treptata a principalului la arieratele datorate Electrica", se arata in document, scrie Mediafax.

Pana la jumatatea lunii iunie va fi negociata intre Ministerul Finantelor, Ministerul Economiei si Ministerul Administratiei o schema de anulare a arieratelor acumulate si de CFR Marfa fata de Electrica si centralele electrice locale. In cazul CFR Calatori, vor fi analizate la nivelul Ministerului Finantelor posibilitatile de acordare pana la finele lunii iunie a unor "compensari" in cuantum de 300 milioane lei, pentru echilibrarea bugetului pe acest an al companiei.

Pentru a obtine acordul Fondului Monetar International (FMI) si al Comisiei Europene, Guvernul reia in scrisoare o promisiune des invocata si in anii anteriori, dar fara efect, si anume ca, drept conditie pentru aceasta schema de eliminare a arieratelor, CFR SA va prezenta si va aplica masuri de reducere a costurilor si de crestere a veniturilor, pentru a-si asigura viabilitatea financiara "in anul 2013 si pe mai departe".

In acelasi timp, Guvernul promite ca pana la sfarsitul lunii iunie va semna contracte cu firme de consultanta pentru numirea, pana la finele lunii septembrie, a managementului privat la CFR SA si CFR Calatori si va inchiria sau inchide aproximativ 550 kilometri linie de cale ferata.

In luna aprilie, Guvernul a avizat inceperea procedurii prin care datoriile bugetare inregistrate de CFR SA la finele anului trecut, de 3,99 miliarde lei, sunt anulate prin conversia in actiuni.

O operatiune similara de stergere a datoriilor a fost aprobata de Guvern prin ordonanta de urgenta aprobata in ultima sedinta din 2006, inainte de intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, pentru 34 de societati comerciale, inclusiv CFR SA, dar Comisia Europeana nu a avizat actul normativ nici pana in prezent.

In 2008, Ministerul Transporturilor a propus conversia in actiuni a datoriilor bugetare ale CFR SA catre Electrica, dar masura a fost respinsa atunci de Ministerul Economiei si Finantelor, pe motiv ca operatorul de transport nu este inclus in lista companiilor care trebuie privatizate, ceea ce inseamna ca actiunile nu vor putea fi valorificate ulterior.

Nici pentru perioada imediata Guvernul nu are in vedere privatizarea CFR SA, ci restructurarea companiei.