Legislatia actuala stabileste ca pentru a se inscrie in in Registrul vehiculelor si al operatorilor economici eligibili pentru restituire de accize transportatorii trebuie sa faca dovada ca nu beneficiaza de alte compensatii pentru activitatea de transport marfuri si persoane, iar ANAF trebuie sa verifice acest lucru si sa informeze Autoritatea Rutiera Romana, prin intermediul careia sunt restituiti banii. 

Guvernul a ajuns insa la concluzia ca aceste compensatii pot fi acordate atat de autoritati centrale, cat si de cele locale, astfel ca "identificarea lor si administrarea informatiilor de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala este greu de realizat", releva un proiect obtinut de Mediafax. 

Constatarea s-a produs la cinci luni dupa termenul de la care transportatorii au putut depune cereri pentru restituirea unei parti din banii aferenti accizei. 

La momentul deciziei Guvernului de a returna o parte din banii aferenti accizei, presedintele Traian Basescu a atentionat ca intelegerea pe care a facut-o premierul Victor Ponta cu transportatorii este un lucru complicat, pentru ca "o sa primeasca Finantele camioane de facturi pentru masini care n-au alimentat niciodata si vei da inapoi echivalentul a 4 centi, ceea ce va fi o lovitura pentru bugetul de stat".

In replica, premierul Victor Ponta a afirmat ca este convins ca Parchetul, ANAF, SRI si Directia Antifrauda sunt extrem de bine pregatite sa combata orice neregula. Acum, constatand ca ANAF nu poate verifica rapid informatiile, Guvernul a pregatit un proiect de hotarare care stabileste ca informatiile cu privire la indeplinirea obligatiei transportatorilor de a nu beneficia de alte compensatii sa nu mai faca obiectul protocolului incheiat intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Rutiera Romana, iar transportatorilor sa li se solicite doar o declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa ca acestia nu beneficiaza de alte compensatii pentru activitatea de transport, urmand ca verificarea declaratiilor sa faca obiectul "controlului ulterior" al ANAF. 

Modificarea este justificata prin "fluidizarea" procesului de inregistrare in Registrul vehiculelor pentru restituirea banilor aferenti accizei. 

De la 1 aprilie, a fost introdusa o acciza suplimentara pentru carburanti de 7 eurocenti pe litru, avand ca efect cresterea cu 0,41 lei/litru a pretului la benzina cu plumb si fara plumb, motorina si petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen). 

In urma protestelor transportatorilor, Guvernul a decis ca, pentru motorina, transporatorilor sa le fie returnat, trimestrial, 4 centi din acciza de 7 eurocenti, pe baza facturii de achizitionare a carburantului.  Acest sistem, prin care transportatorii primesc inapoi o parte din acciza introdusa din aprilie, va fi mentinut timp de cinci ani, pana la 31 martie 2019. 

Bugetul total maxim estimat al schemei se ridica la 637,7 milioane euro, dar cu posibilitatea suplimentarii, numarul anual estimat al transporatorilor care urmeaza sa beneficieze de acest ajutor de stat fiind de 20.114.