Din pacate, unele schimbari in bine se fac mult prea tarziu. Astazi, de exemplu, si operatorii din Romania au anuntat ca vor avea de acum inainte cel putin doi oameni in cabina. Dincolo de asta, exista si alte lipsuri. De pilda, sistemul de testare psihologica a personalului navigant nu este eficient. Asta spun fostii piloti.

Tragedia din Alpi schimba modul in care se va zbura de acum in Europa si lume. Companiile Air Canada, Westjet Air Transat, Air Shuttle, Lufthansa, Air Berlin, Easyjet, Monarch Airlines, Virgin şi Thomas Cook au confirmat modificarea procedurilor in urma unei recomandari ce intra in vigoare chiar de astazi.

"Doar ce am discutat cu directorul Agentiei Europene de Siguranta a Aviatiei si am fost informat ca vineri va fi publicat un buletin ce recomanda companiilor sa impuna prezenta a doua persoane in cockpit”, a spus Pekka Henttu, oficial finlandez.

Si conducerea companiei Tarom precizeaza: "Daca un membru al echipajului de zbor paraseste cabina in timpul zborului, acesta trebuie sa solicite unui membru al echipajului de cabina sa-l inlocuiasca pana la intoarcere."

Si cei de la Wizz Air si-au revizuit procedurile si au instituit o noua regula prin care niciodata in cockpitul nu va fi o singura persoana. Daca pilotul va parasi cabina, acesta va fi inlocuit de un insotitor de zbor.

Blue Air a anuntat doar ca respecta reglementarile internationale in vigoare. Nu a specificat insa daca asta inseamna alinierea companiei la aceasta recomandare.

Daca masurile de siguranta a zborului pot fi imbunatatite, ramane insa o problema: testarea psihologica a pilotilor. Si spunem problema pentru ca ea se face anual doar in cazul pilotilor militari, nu si a celor civili.

"Testele psihologice sunt facute la noi la testarea in aviatie, in scoala si sunt facute ori de cate ori medicul examinator sustine un astfel de test. Nu este anual, nu are o frecventa prestabilita", spune Dan Andrei, expert in aviatie, fost pilot.

Cu alte cuvinte, totul ramane la latitudinea medicului care il verifica din punct de vedere fizic pe pilot si care eventual, poate cere un test psihologic. Un astfel de test mai poate fi solicitat si de companie, in cazul in care vrea sa se asigure ca angajatii sunt apti de zbor. Dar nimeni nu garanteaza si faptul ca cei de la mansa vor duce aeronava cu bine la sol.

Pentru ca sistemul testelor psihologice nu este infailibil, sustine expertul Dan Andrei. Ultima modificare majora in aviatie a survenit dupa atacurile din 11 septembrie 2001, cand teroristii au reusit cu usurinta sa preia controlul avioanelor. Atunci cockpitul a fost echipat cu o usa blindata, greu de spart.

Ideea companiilor aeriene americane a fost preluata si de companiile din Europa. Numai ca americanii s-au gandit la situatia in care pilotului ramas singur in cabina i se face rau si nu va putea deschide usa. Asa ca au introdus regula: in cabina nu ramane niciodata o singura persoana. In Europa, insa, pilotii puteau ramane de unii singuri iar asta pare sa ii fi oferit copilotului Andreas Lubitz ocazia de a izbi avionul de munti.