O fundatura mocirloasa de care nu poti trece nici cu o masina de teren. Asa arata azi capatul Autostrazii Soarelui de la Cernavoda. Constructorul nu e de gasit pe santier.

Singurul loc unde se lucreaza serios este podul de la kilometrul 188. In ciuda vremii friguroase si a noroiului, muncitorii lucreaza la pod. In schimb, in partea cealalta, vedem un camp unde inca nu s-a excavat absolut nimic.

Se mai lucreaza si la alte pasaje care traverseaza drumurile nationale din zona. In rest, ritmul lucrarilor nu e convingator. Constructorii dau vina pe exproprieri. Toti oamenii din zona asteapta cu ingrijorare sa afle ce sume le va da Guvernul, daca-si pierd o parte din pamanturi pentru autostrada.

Executivul discuta chiar in aceasta seara un proiect de hotarare, potrivit careia, pentru exproprieri, statul ar putea aloca pution peste 87 de milioane de lei, pentru aproape 4.000.000 de metri patrati suprafata expropriate. Adica, in medie, in jur de 5 euro pentru un metro patrat.

Asta nu inseamna ca toata lume aprimeste la fel. De exemplu, o femeie primeste pentru 3 metri de pamant expropriat doar… un leu.

In unele situatii lucrurile se complica. Multe din terenurile expropiate sunt ocupate de vie pentru care proprietarii au luat fonduri europene sa o replanteze.

Dupa finalizarea exproprierilor vine insa alta problema: 67 de sit-uri arheologice au fost descoperite pe traseul de la Cernavoda la Constanta. Compania de autostrazi si-a angajat arheologi, dar nici ei nu pot sa lucreze, pana nu se usuca noroaiele.