In realitate, transportatorii privati au in medie de patru ori mai putini calatori decat CFR. Dar bugetul de stat le acorda subventii de 90% din totalul banilor cheltuiti.

Vechile personale de la CFR sunt inlocuite cu trenuri private in multe regiuni din tara. Asta ar trebui sa scada costurile si sa aduca si bani in plus la buget, dar nu e deloc asa.

Si firmele private de transport primesc subventii de la stat, chiar mai mari decat CFR-ul. Exista cazuri in care subventia acopera peste 90% din costuri, dublu fata de cat primeste CFR-ul.

Un automotor privat circula in medie cu 20 de calatori, iar banii obtinuti din vanzarea biletelor nu acopera nici macar a sasea parte din totalul cheltuielilor. Diferenta e primita din buzunarul statului prin subventionare.

Anul trecut cheltuielile privatilor de pe caile ferate au depasit 33 milioane de euro. Veniturile proprii au fost de sase ori mai mici. 27 milioane de lei a platit statul pentru ca ei sa nu iasa in pierdere.

"Exista o permisivitate de care lumea profita, suntem in plin proces de identificare a unor criterii mult mai drastice astfel incat cuantumul subventiei sa se regaseasca in activitatea direct prestata", spune Anca Boagiu, ministrul Transporturilor.

In prezent, pe langa CFR, merg pe sinele patriei alti sapte operatori privati de transport. In timp ce statul a platit aproape un miliard de lei pe subventii, a incasat mai putin de 6 milioane de lei din inchiriere.