"Până la finalul anului ne propunem să recepţionăm încă 43 de km de autostradă şi aici intră Sebeş - Turda, Lotul 1, VO (Variantă Ocolitoare, n.r.) Bacău - cei 17 km în regim de autostradă din cei 31 km, Râşnov - Cristian. Sunt obiective pe care noi ne-am propus să le recepţionăm în acest an şi să le dăm în trafic. De asemenea, ne-am propus să dăm în trafic până la sfârşitul anului încă 172 de km de variante ocolitoare şi drumuri naţionale modernizate. În total, aşadar, vor fi recepţionaţi, în anul 2020, 315 km de autostrăzi, drum expres, variante ocolitoare, drumuri naţionale. În anul 2020, reţeaua de drumuri naţionale, autostrăzi, variante ocolitoare, în România, se va îmbunătăţi, aşadar, cu 315 km modernizaţi", a spus Bode.

Potrivit acestuia, din noiembrie 2019 până în octombrie 2020, au fost daţi în trafic 46 de km de autostradă, aici incluzând "muzeul în aer liber Lugoj-Deva".

"Din noiembrie 2019 până în octombrie 2020, au fost daţi în trafic 46 de km de autostradă, aici incluzând 'muzeul în aer liber Lugoj-Deva', cei 21 de km din lotul 3, preluaţi în 4 noiembrie în stadiul de muzeu în aer liber şi daţi în trafic în 24 decembrie (2019 - n. r.), cu restricţii de viteză şi de tonaj, evident după ce am realizat expertize la podul peste Mureş şi am realizat lucrările la tabliere şi la aparatele de reazem. Şi, bineînţeles, până la 45 - vorbesc de cei 25 de km din autostrada Transilvania daţi în trafic în luna septembrie a acestui an", a menţionat şeful de la Transporturi, potrivit Agerpres.

Până la finalul anului se va lucra pe încă 180 de km de reţea de drumuri

Bode a mai spus că Ministerul Transporturilor a emis, până în luna noiembrie 2020, ordine de începere a lucrărilor pentru obiective însumând aproximativ 131 de kilometri de autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare, drumuri naţionale, de aproape 3 miliarde de lei, iar până la sfârşitul anului ar putea fi emise ordine de începere a lucrărilor pentru alţi circa 45 de kilometri, în valoare de circa un miliard de lei.

"Până în luna noiembrie 2020, au fost emise ordine de începere a lucrărilor pentru obiective însumând aproximativ 131 de km de autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare, drumuri naţionale în valoare de aproximativ 3 miliarde de lei. Credem că, până la finele anului, vom reuşi să emitem ordine de începere e lucrărilor pentru încă aproximativ 45 de km de autostradă, drumuri expres, variante ocolitoare în valoare de aproape un miliard de lei. Până la finalul acestui an, se va lucra aşadar pe încă 180 de km de reţea de drumuri în plus faţă de momentul noiembrie 2019, valoarea totală a lucrărilor ridicându-se la aproximativ 4 miliarde de lei", a afirmat Bode.

Şeful de la Transporturi a precizat că, în perioada ianuarie - octombrie 2020, au fost încheiate proceduri de achiziţie publică şi semnate contracte noi pentru proiecte de investiţii (contracte de proiectare şi execuţie în domeniul rutier) a căror valoare se ridică la aproximativ 8,5 miliarde de lei, însumând 436 de kilometri, din care 192 km de autostrăzi şi drumuri expres.

"Diferenţa până la 436 (de kilometri - n. r.), respectiv 244 de km, fiind modernizarea drumurilor naţionale şi a variantelor de ocolire", a subliniat oficialul.

Bode: Depăşim 6 mld. lei total investiţii din fonduri europene nerambursabile până la sfârşitul anului

Ministrul Lucian Bode a mai spus că valoarea investiţiilor la 10 luni se ridică la 5,3 miliarde de lei, din care 4,2 miliarde de lei fonduri europene nerambursabile.

"Consider că un mare succes înregistrat în cele 12 luni de activitate vizează domeniul absorbţiei fondurilor europene. Anul 2020 este cel mai bun an de la începutul Programului Operaţional infrastructură Mare, având în prezent pe titlul bugetar 58 aferent investiţiilor din fonduri europene 4,2 miliarde de lei cheltuite până în luna octombrie. Noi estimăm că până la sfârşitul anului vom depăşi 6 miliarde de lei total investiţii din fonduri europene nerambursabile. Valoarea investiţiilor la 10 luni se ridică la 5,3 miliarde de lei, din care 4,2 miliarde de lei fonduri europene nerambursabile. Peste 80% din total investiţii realizate de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor reprezintă fonduri europene nerambursabile, un procent consider eu foarte bun", a afirmat ministrul.

Potrivit lui Bode, din cele 2,6 miliarde de euro absorbite până în prezent în cadrul POIM pentru infrastructura de transport, 650 de milioane de euro (25%) au fost autorizate la plată în ultimele 11 luni.

De asemenea, în ceea ce priveşte sumele alocate în acest an pentru investiţii din fonduri externe nerambursabile sunt deja 4,2 miliarde de lei la 10 luni, plătiţi pentru proiecte majore rutiere şi feroviare, reprezentând o creştere de 150% comparativ cu aceeaşi perioadă din anul 2019.

Din cele 112 de contracte de finanţare încheiate în exerciţiul financiar 2014-2020, în valoare totală de 9,680 miliarde de euro, din care fonduri europene nerambursabile (FEN) 6,506 miliarde de euro reprezentând 144,37% din valoarea alocată, în perioada noiembrie 2019 - septembrie 2020 au fost încheiate un număr de 32 contracte de finanţare, în valoare totală de 1,813 miliarde de euro (inclusiv Sibiu-Piteşti), din care FEN 1,188 miliarde de euro, reprezentând 26,36% din valoarea alocată, conform ministrului.

"Am semnat cereri de finanţare de aproximativ 30 de milioane de euro din fonduri europene pentru dezvoltarea porturilor Isaccea, Tulcea şi a platformei multimodale Galaţi", a susţinut şeful de la Transporturi.

În ceea ce priveşte reabilitarea şi modernizarea infrastructurii portului Isaccea, contractul încheiat în aprilie 2020 are o valoare de 4 milioane de euro.

La proiectul pentru dezvoltarea portului Tulcea, contractul are o valoare de 13 milioane de euro (Etapa I - iulie 2020).

Proiectul Platformă Multimodală Galaţi Etapa II - Modernizarea infrastructurii rutiere din zona platformei multimodale pentru înlăturarea blocajelor în trafic şi relocarea unui segment de cale ferată pentru fluidizarea traficului feroviar din zona portuară contractul a fost semnat în septembrie 2020 şi are o valoare de 12 milioane de euro.

De asemenea, până la finalul anului, s-a asigurat finanţare la rectificarea bugetară, pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru obiectivul de investiţii "Reabilitarea şi modernizarea infrastructurii portuare în portul Drobeta Turnu Severin" - 505.750 lei, realizarea studiului de fezabilitate dedicat obiectivului de investiţii "Modernizarea infrastructurii portuare din porturile Drencova, Sviniţa şi Tişoviţa în scopul permiterii acostării ambarcaţiunilor de agrement" - 482.750 lei, realizarea studiilor de fezabilitate pentru obiectivele de investiţii "Reabilitarea şi modernizarea infrastructurii portuare în portul Bechet" şi "Reabilitarea şi modernizarea infrastructurii portuare în portul Olteniţa - Etapa II"- 505.750 lei.