Asta înseamnă peste 100 de lei dus - întors. Iar camioanele vor fi taxate cu dublul acestei sume. Tarifele apar într-un document aprobat de Guvern săptămâna trecută.

Calculele din raport arată că statul sau administratorul privat al autostrăzii ar încasa astfel peste două miliarde de euro numai din taxarea şoferilor până în 2043.

Raportul adoptat de Guvern pentru construirea în Parteneriat Public Privat a Autostrăzii Ploiești - Brașov, de 107 kilometri, estimează că şoseaua va costa peste 1,3 miliarde de euro şi că va fi gata în 2023. Apoi documentul explica de unde îşi poate scoate banii viitorul constructor pentru investiţia făcută.

Potrivit raportului Guvernului porțiunea construită deja de 62 de kilometri, dintre Bucureşti şi Ploieşti, va putea fi dată în administrare noului constructor al porţiunii dintre Ploieşti şi Braşov. Va putea fi şi aici, de pildă, o staţie de taxare, pentru că aceste staţii vor fi montate, la intrarea şi ieşirea de pe autostradă şi în intersecţii. Taxa va fi de 6,3 euro plus TVA.

Asta înseamnă că vorbim de 34,7 lei şi un drum dus - întors până la munte va fi undeva la 70 de lei pentru o familie.

Concret, dacă ar fi taxată întreaga autostradă pe hârtie, de 169 de kilometri, drumul cu o maşină care consumă în medie 8 litri de benzină la suta de kilometri ar costa 134 de lei, fără a pune la socoteală şi rovinieta. Pentru o persoană care ar alege trenul, acelaşi drum Bucureşti - Braşov ar fi sub 50 de lei.

Utilitarele de peste 12 tone vor fi taxate cu 8,82 de euro plus TVA, adică 48,6 lei la fiecare 100 de kilometri, iar camioanele de peste 12 tone, cu 12,6 euro, adică aproape 70 de lei.

Aceste tarife nu vor rămâne fixe, ci vor putea fi indexate, adică majorate, anual, cu creşterea salariului mediu net. Transportatorii susţin că potrivit regulilor europene, taxarea suplimentară a mersului pe o autostradă este imposibilă, cel puţin până când vom avea peste 2 mii de kilometri de astfel de drum.

Radu Dinescu, secretar generat UNTRR: - Bucureşti, Constanța, Giurgiu conectat cu Ungaria şi trebuie să conectezi partea de Nord Moldova, Iaşi obligatoriu, adică fără zona asta nu zic că ar tebui şi Moldova conectată cu Transilvania, deci cam asta ar fi minimul necesar de la care ai putea să faci nişte discuţii despre o posibilă taxare.

Reporter: - Altfel nu sunt compatibile rovinieta cu taxa pe autostradă.

Radu Dinescu, secretar generat UNTRR: - Da, deci nu le văd compatibile prin prisma legislaţiei europene.
Cu toate acestea, Guvernul susţine raportul care arată că până în 2043, numai din taxa pe tronsonul Ploieşti - Braşov, constructorul ar trebui să câştige 1,3 miliarde de lei, adică exact cât erau estimate costurile de construcţie.