11 miliarde de euro sunt gata sa cheltuiasca investitorii asiatici pentru un tren care va circula prin Romania cu pana la 250 de kilometri la ora. Pot trece insa cativa ani pana cand vom auzi semnalul de plecare.

Dupa ce au uimit toata lumea cu trenurile care zboara cu peste 400 de kilometri pe ora, chinezii negociaza cu autoritatile romane pentru a construi si la noi o linie similara. Este adevarat, viteza va fi la jumatate si totul este, deocamdata, doar un plan pe hartie. Daca romanii vor bate insa palma cu chinezii, primul tronson de cale ferata de viteza va fi construit intre Bucuresti si Constanta. Cu alte cuvinte, din Gara de Nord vor pleca trenuri care vor circula si cu 250 de km pe ora, ceea ce inseamna ca din Bucuresti, pana pe litoral, veti ajunge in cel mult o ora.

Acest tronson face parte dintr-un proiect urias care va lega Constanta de Curtici pe granita de vest. Linia de mare viteza ar avea in jur de 800 de km si ar costa 11 miliarde de euro. Functionari din Ministerul Transporturilor s-au intalnit cu investitorii chinezi. Noua linie va fi paralela cu cea actuala, pe care trenurile noastre merg de zece ori mai incet. Chinezii ar putea investi si in modernizarea liniilor noastre de cale ferata. Mai exact este vorba de tronsonul dintre Iasi si Giurgiu, de 600 de km.

Invitata in emisiunea "Dupa 20 de ani", ministrul Transporturilor a explicat in ce ar consta lucrarile. "Trenurile de marfa circula cu 40 de km la ora. Reabilitare inseamna ca in urma acestor interventii, trenurile de marfa sa circule cu 120 de km la ora si trenurile de calatori cu 160 km la ora", a declarat Ramona Manescu.

Si inelul feroviar din jurul Bucurestiului ar putea fi reabilitat cu banii asiaticilor si folosit si pentru transportul de calatori, nu numai de marfa. Modernizarea celor 82 de km ar costa 350 milioane de euro.

Mai multe despre problemele cailor ferate din Romania, dar si de ce a suparat-o ministrul bugetului Liviu Voinea pe Ramona Manescu, aflati duminica in emisiunea "Dupa 20 de ani".