Premierul David Cameron considera ca schimbarea modelului de operare si finantare a drumurilor poate debloca "investitii private la scara larga", din partea unor fonduri suverane de investitii, fonduri de pensii si alte tipuri de investitori. 

"Trebuie sa luam in calcul abordari inovatoare fata de chestiunea finantarii drumurilor nationale, pentru a creste investitiile si a reduce congestia", spune Cameron, intr-un proiect care urmeaza sa fie prezentat luni si citat de FT. 

Oficialul va reitera promisiunea guvernului de a nu introduce taxe pe drumurile existente, propunere criticata dur in 2007 de opinia publica, cand a fost adusa in discutie de Tony Blair. 

Taxarea noilor drumuri ramane insa in discutie, inclusiv in cazul unor extensii sau modernizari ale celor mai congestionate autostrazi. 

Cameron considera ca privatizarea industriei apei de catre Margaret Thatcher, in anii '80, ar putea fi un model pentru sectorul drumurilor si autostrazilor, care ar putea deveni practic "utilitati reglementate". 

"De ce alte forme de infrastructura, spre exemplu apa, pot fi finantate de capital din sectorul privat prin companii de utilitati detinute privat si reglementate independent, in timp ce drumurile Marii Britanii trebuie finantate de la bugetul public?", se intreaba Cameron, in documentele citate de FT. 

Premierul a cerut Trezoreriei si Ministerului Transporturilor sa prezinte pana in toamna variante de privatizare a drumurilor. Ministrul finantelor, George Osborne, prefera ca reteaua sa fie concesionata pe termen lung, pentru a permite guvernului sa evite folosirea termenului "privatizare".  Companiile ar trebui sa liciteze pentru astfel de concesiuni si sa administreze drumurile si autostrazile mai eficient decat o face statul. 

Pentru inceput ar fi vizate drumuri si autostrazi reprezentand 3% din sistemul national, administrate in prezent de o agentie nationala, cu un buget anual de un miliard de lire sterline.  Companiile ar trebui sa stabileasca impreuna cu statul planuri de investitii si tinte de performanta si vor beneficia de o sursa garantata de venituri, probabil prin incasarea unui procentaj din taxa anuala de acciza pe autovehicule, prin care guvernul de la Londra incaseaza 6 miliarde de lire pe an.