Mihai Tudose a mers, duminică, la Palatul Victoria, pentru a dispune efectuarea controlului începând chiar de luni.

Premierul Mihai Tudose a afirmat, ulterior, că Guvernul nu intenţionează închiderea sau vinderea companiei Tarom, scopul controlului pe care l-a cerut Corpului de Control al primului-ministru fiind identificarea cauzelor care au dus la pierderile din ultima vreme ale companiei.

”Acum mi se pare că Tarom merge mai rău ca anul trecut, date fiind cifrele. A reuşit să aibă o pierdere istorică până acum. Va trebui făcut ceva fiindcă este o companie naţională, este un simbol naţional, şi nu va fi nici închisă, nici vândută. Ea va trebui să intre pe profit şi să se dezvolte”, a spus Mihai Tudose, citat de News.ro.

El a precizat că a dispus efectuarea unui control din cauza numărului mare de angajaţi, dintre care cea mai mare parte nu este constituită de personalul navigant.

”De luni credeţi-mă, Corpul de Control al primului-ministru va avea treabă acolo fiindcă, totuşi, sunt 2.000 de angajaţi. Dacă erau o mie de piloţi, era în regulă, dar sunt mai mulţi la departamente-suport, gen marketing. Piloţii produc banii, personalul navigant. Cei care zboară produc banii şi pentru cei de la sol”, a spus Tudose.

Şeful Guvernului şi-a exprimat îndoielile că pierderile companiei ar fi cauzate de condiţiile de piaţă din transportul aerian. ”Sunt companii în România, care zboară, private, lor le merge bine. La a noastră nu îi merge bine. Nu vi se pare că ceva e în neregulă?”, a spus Mihai Tudose.

Acesta şi-a pus aceeaşi întrebare şi în cazul companiilor feroviare de stat. ”Nu înţeleg, şi asta încercam să-l fac şi pe domnul ministru să mă lumineze: cum în România sunt firme de transportat marfă pe calea ferată care merg bine, fac profit, care merg pe aceleaşi şine, consumă curent tot de aici şi le merge bine? Societăţii de stat nu prea îi merge bine...”, a mai spus Tudose.

2017, al zecelea an consecutiv de pierderi pentru Tarom

Premierul Mihai Tudose i-a reproşat, vineri, la începutul şedinţei Executivului, ministrului Trasnporturilor, lipsa de perfomanţă a companiei aeriene Tarom, care a încheiat primele şase luni ale acestui an cu pierderi de peste 100 de milioane de lei, şi, de aseamenea, că reprezentanţii ministerului nu merg să monitorizeze şantierele unde sunt în desfăşurare lucrări de infrastructură.

Avem şi cifre proaste. Domnule ministru Cuc, acum trei săptămâni v-am întrebat de ce i-aţi prelungit mandatul cu patru luni celui de la Tarom (Eugen Davidoiu – n.r.) şi mi-aţi spus că vă asumaţi, că aveţi încredere în el şi că ştie ce are de făcut. Aşa este?”, l-a întrebat premierul pe ministrul Transporturilor.

Da domnule prim-ministru, aşa este”, i-a răspuns Cuc.

„Păi, eu să înţeleg că aveţi încredere în el şi împreună formaţi o echipă cu care vă asumaţi ce e acolo? 104 milioane pierdere pe 6 luni! CFR Marfă – pierdere, CFR Călători – pierdere. Înţeleg că e o echipă foarte bună, dar nu mergeţi în direcţia care trebuie”, i-a reporoşat Tudose.

„Bun”, a răspuns Cuc intenţionând să vină cu o explicaţie privind Tarom, însă a fost întrerupt de premier.

„Nu ştiu ce vedeţi bun în asta”, a spus scurt premierul.

„Referitor la Tarom, dacă îmi daţi voie o secundă, aş vrea să fac următoarele menţiuni. Într-adevăr pierderile de la Tarom sunt cele pe care le-aţi amintit dar trebuie să ţinem cont de următorul fapt: că Tarom a operat până în luna iunie cu două aeronave în minus, ceea ce a redus capacitatea de zbor şi totodată în urma unor decizii comerciale care au fost luate în 2016 anumite rute au fost anulate, rute care în momentul de faţă se reiau şi datorită capacităţilor noi de zbor au avut şi diverse probleme tehnice la aeronave (...) lucruri pe care încercăm să le remediem. (...) Vor urma şi o serie de evaluări ale personalului de la Tarom şi bineînţeles şi disponibilizările care se impun în perioada următoare”, a explicat ministrul Cuc.

Tarom estimează că va înregistra în acest an pierderi în valoare de 41,2 milioane lei, în scădere cu 12,3% faţă de nivelul de anul trecut, la venituri totale de 1,32 miliarde lei. Bugetul companiei arată că 2017 ar urma să fie al zecelea an de pierderi pentru Tarom, având în vedere că societatea nu a mai înregistrat profit din 2007.

Tarom a pierdut anul trecut poziţia a doua în clasamentul companiilor aeriene prezente în România, din punct de vedere al numărului de pasageri, în detrimentul Blue Air. Liderul pieţei a fost compania ungurească Wizz Air, iar pe poziţia a patra s-a situat Ryanair.