Ca sa faca fata fluxului de marfa vor fi modernizate si porturile dunarene, asa cum prevede cel mai mare proiect de navigare fluviala din Europa, aprobat de ministerul Transporturilor.

Cel mai important drum fluvial din Europa este navigabil doar 250 de zile pe an. Asa ca transportatorii ies in pierdere, pentru ca in lunile secetoase nu pot incarca navele. Dunarea insa poate fi navigabila tot anul daca se vor construi sisteme de autodragare, niste instalatii care directioneaza curentii pe mijlocul fluviului, astfel incat albia se curata automat, fara interventia utilajelor.

Pentru a putea naviga, barjele au nevoie de o adancime de cel putin doi metri si jumatate. Proiectul inclus in masterplanul pentru transporturi costa peste 200 milioane de euro, dar executia lui dureaza 5 ani. Pana atunci ne inunda birocratia.

"Este proiectul cel mai complex la nivel european. Procedura de mediu este una din cele mai greoaie. Ne ia 2-3 ani", a explicat Marcel Bolos, director Ministerul Transporturilor.

Proiectul presupune si modernizarea a 11 porturi. Va fi dublata capacitatea celui din Constanta, iar cele mai mici vor primi o sansa. Portul Galati dateaza din perioada interbelica, iar investitiile in infrastructura sunt vechi de 50-60 de ani. In aceasta dana, de exemplu, nimeni nu a mai bagat niciun ban din anii '70.

Daca devine navigabila tot anul, Dunarea ne va lega rapid de vestul Europei, cu cateva restrictii."Daca vrea sa se duca in Germania sunt limitate la dimensiunea ecluzelor" a spus Victor Olea, director Directia Navala.

Totul este ca noua infrastructura sa nu fie subreda, ca scaunul sefului directiei navale de la Ministerul transporturilor, care a cedat in plina dezbatere. Renovarea porturilor costa o jumatate de miliard de euro si ar trebui terminata pana in 2030.

Proiectul lasat mostenire de Ceausescu, prea scump chiar si la 25 de ani de la Revolutie. Cat costa finalizarea Canalului Dunare-Bucuresti si cand ar putea fi gata

Lucrarile la Canalul Bucuresti-Dunare, estimate la 1,5 miliarde euro, vor fi reluate abia peste 16 ani din cauza costurilor ridicate, afirma Marcel Bolos, seful AM POST, el apreciind ca proiectul ar putea fi totusi relansat inainte de 2030 doar in etape, dupa solutii de la proiectant si acordul CE, scrie Mediafax.

"O investitie care a iesit sustenabila din punct de vedere al testarii in Master Plan este vechiul canal Bucuresti-Dunare, unde lucrarile au iesit, ca perioada de implementare, dupa 2030. Inca mai avem de asteptat pentru realizarea acestei investitii. Din discutiile pe care le-am purtat cu Comisia Europeana se pare ca aici rezerva ar fi determinata de partea aceasta de costuri de mentenanta care sunt destul de mari, insa sustenabilitatea economica a acestuia se pare ca este confirmata prin regulile pe care le-am avut in cadrul modelului national de transport", a declarat Bolos la o dezbatere publica organizata luni, la sediul Ministerului Transporturilor, cu privire la proiectele din domeniul naval incluse in Master Plan.

Lucrarile la Canalul Bucuresti-Dunare au inceput in 1986 si au fost oprite dupa 1989.

"Ne-am ocupat de acest proiect o foarte lunga perioada de timp si discutiile au fost destul de ample. De fapt, cand vorbim de Canalul Dunare - Bucuresti, vorbim de amenajarea complexa a raurilor Dambovita si Arges pentru navigatie, productia energiei electrice, irigatii si protectia impotriva inundatiilor", a afirmat, prezent la eveniment, Cornel Martincu, manager al companiei de proiectare IPTANA.

El a afirmat ca proiectul ar putea fi inclus in Master Plan, intr-o forma etapizata si reanalizata, incepand cu investitia pe Arges si continuata cu lucrarile pe Dambovita. Costurile acestui proiect s-au ridicat pana in prezent la 1 miliard de dolari, a punctat Martincu.

"Reluarea acestui proiect de o asemenea anvergura pentru Romania nu este joaca. Ca dimensiune financiara, cei 1,5 miliarde euro sunt echivalentul alocarilor pentru autostrazi pe sapte ani destinate Romaniei. Pornind la drum cu un asemenea proiect, vor fi sustinatori pro, adica cei vor spune ca este o investitie care trebuie sa prinda contur, sau contra, care o sa spuna ca sunt bani aruncati pe geam. Daca dumneavoastra, in calitate de proiectant, veniti cu aceste solutii si propuneri, care mi se par de bun simt, noi putem sa facem aceasta testare cu ajutorul modelului national de transport si sa vedem ce reiese", a spus, in replica, Bolos.

Potrivit informatiilor din Master Plan, proiectul pentru continuarea lucrarilor la canalul Dunare - Bucuresti, pe o lungime de 104 kilometri, au un cost estimat de 1,501 miliarde euro, fara TVA.